Rekordowy wzrost rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce – sierpień 2025

enerad.pl 6 dni temu

Dynamiczny wzrost liczby samochodów elektrycznych

Według danych z końca sierpnia 2025 r., w Polsce zarejestrowano łącznie 107 242 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku liczba ta zwiększyła się o 27 216 sztuk, co oznacza wzrost o 74% względem analogicznego okresu 2024 r. Dane pochodzą z Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PZPM i PSNM.

Struktura rynku pojazdów elektrycznych

Pod koniec sierpnia 2025 r. na polskich drogach poruszało się łącznie 193 301 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich:

  • 97 575 to samochody w pełni elektryczne (BEV),
  • 95 726 to hybrydy typu plug-in (PHEV).

Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 853. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 26 629 sztuk. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych osiągnęła 1 169 159 sztuk.

Zeroemisyjne autobusy w Polsce

Park autobusów zeroemisyjnych w Polsce na koniec sierpnia 2025 r. liczył 1 633 pojazdy, z czego:

  • 1 525 to autobusy całkowicie elektryczne,
  • 108 to autobusy wodorowe.

Infrastruktura ładowania – rozwój i statystyki

Równolegle z rozwojem floty pojazdów, rośnie także infrastruktura ładowania. Na koniec sierpnia 2025 r. w Polsce działało 10 941 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Wśród nich:

  • 34% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC),
  • 66% to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy ≤22 kW.

Wyzwania i perspektywy rynku

Rejestracje osobowych samochodów elektrycznych w Polsce notują kolejne rekordy, jednak sprzedaż zeroemisyjnych „dostawczaków” jest bardzo daleka od oczekiwanej. Od stycznia do sierpnia b.r. rejestracje elektrycznych samochodów dostawczych (ok. 1,1 tys. szt.) były aż o ponad 1/3 niższe w porównaniu do tego samego okresu roku 2023 (ok. 1,7 tys. szt.). Sytuacja powinna ulec zdecydowanej poprawie po wprowadzeniu niedawno konsultowanych zmian w programie „NaszEauto” i rozszerzeniu wsparcia również o pojazdy kategorii N1. Liczymy, iż zaktualizowane zasady programu znaczną obowiązywać już w październiku.

Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM

Sierpień 2025 r. to miesiąc, w którym w Polsce zbliżyliśmy się do 200 tysięcy szt. zarejestrowanych samochodów bateryjnych i hybryd plug-in. Tak dobre wyniki sprzedaży, jak już sygnalizowaliśmy, są efektem bardzo atrakcyjnej oferty, która wynika m.in. z obowiązku osiągnięcia przez producentów ograniczenia poziomu emisji CO2 oraz dopłat z programu NaszEauto. Program ma kolosalne znaczenie dla rejestracji samochodów bateryjnych, a w tej chwili realizowane są konsultacje nad zmianą zasad przyznawania dofinansowania. Choć prawdopodobnie program ulegnie zmianie, to wszystko wskazuje na to, iż ostatecznie obejmie on dopłaty do pojazdów dostawczych i iż zostanie przedłużony okres jego działania. Niepokoi natomiast, iż zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, może to być ostatni program wspierający sprzedaż samochodów bateryjnych, a według opinii ekspertów po zakończeniu programu możemy się spodziewać spadku ich rejestracji.

Jakub Faryś, Prezes PZPM

Podsumowanie

Rynek elektromobilności w Polsce dynamicznie się rozwija, a liczba rejestracji pojazdów elektrycznych bije kolejne rekordy. najważniejsze znaczenie mają tu programy wsparcia oraz rozbudowa infrastruktury ładowania. Przyszłość segmentu dostawczego zależy od dalszych decyzji w zakresie dopłat i regulacji.

Źródło: PSNM

Idź do oryginalnego materiału