Wskazany został wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy – Nowe Marzy), rekomendowany do wniosku o decyzję środowiskową.
Ostatnim etapem oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla drogi ekspresowej S5 było posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Udział w nim wzięli samorządowcy, przedstawiciele instytucji zewnętrznych zainteresowanych inwestycją, projektanci opracowujący dokumentację oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA z Bydgoszczy, Olsztyna i Warszawy.
Odcinek warmińsko-mazurski
Wariant W4 zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 23 wiadukty, 19 mostów oraz 76 przejść dla zwierząt, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Droga zostanie powiązana z siecią lokalną poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Dzięki temu nowa ekspresówka usprawni podróże w regionie oraz odciąży istniejące trasy krajowe.
Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowaliśmy lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego.
Odcinek kujawsko-pomorski
Wariant W1A zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Spośród opracowanych wariantów, W1A jest najbardziej odsunięty na południe. Na trasie przewidziano 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstanie też szereg przejść dla zwierząt małych i przepustów. Dodatkowo planowana jest budowa obwodu utrzymania drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko m. Dębieniec.
Konsultacje społeczne
W protokole z posiedzenia KOPI zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie DŚU, co planujemy jeszcze w tym roku. Decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez adekwatnego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas powstępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne.
Blisko 90 km
Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Drogą planowo pojedziemy w 2033 r.