Polska Izba Gospodarki Odpadami wyraża sprzeciw wobec postulowanego przez Związek Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy wprowadzenia możliwości współspalania paliwa alternatywnego RDF w instalacjach ciepłowniczych do poziomu 10% udziału energetycznego, jeżeli odbywać miałoby się to z pominięciem pełnych i jednolitych wymagań środowiskowych, które obowiązują instalacje spalania i współspalania odpadów zgodnie z Dyrektywą IED.
Sprzeciw PIGO nie dotyczy zwiększania mocy instalacji do zagospodarowania RDF. Branża od lat wskazuje, iż zdolności zagospodarowania paliw alternatywnych w Polsce są niewystarczające, a wzmacnianie infrastruktury i zwiększanie możliwości odbioru RDF leży w interesie całego systemu gospodarki odpadami. Sprzeciw budzi natomiast to, iż proponowane rozwiązanie uprzywilejowuje jedną grupę instalacji kosztem innych.
Wejście na rynek odbioru RDF instalacji ciepłowniczych w warunkach nieporównywalnych pod względem wymagań środowiskowych, kontrolnych i inwestycyjnych oznaczałoby, iż podmioty te mogłyby świadczyć tę samą usługę, ponosząc nieporównywalnie niższe koszty spełnienia norm. Takie rozwiązanie byłoby sprzeczne z unijną zasadą neutralności technologicznej oraz stawiałoby w gorszej pozycji przedsiębiorców, którzy od lat inwestują miliardy złotych w najnowocześniejsze instalacje spełniające wszystkie standardy IED.
Postulowane rozwiązanie tworzy ryzyko poważnego zaburzenia konkurencji rynkowej. Branża termicznego przekształcania odpadów funkcjonuje w reżimie jednych z najbardziej restrykcyjnych norm środowiskowych w UE. Zaniżenie poziomu wymagań wobec instalacji mających wykonywać funkcję gospodarczą (choćby w części) prowadziłoby do zachwiania stabilności rynku, a w dalszej perspektywie – do ograniczenia inwestycji w nowoczesną infrastrukturę odzysku energii z odpadów.
Postulowana technologia opiera się na metodzie testowej absolutnie niewystarczającej do stwierdzenia zgodności z pełnym reżimem IED. Proponowane kilkudniowe próby nie są bowiem w stanie wykazać spełnienia szeregu wymogów, które obowiązują spalarnie i współspalarnie – m.in. w zakresie emisji dioksyn, metali ciężkich, HCl/HF/HBr, TOC, konieczności prowadzenia ciągłego monitoringu czy obowiązkowych procedur awaryjnych. Wprowadzenie wyjątku na tej podstawie oznaczałoby nie tylko obniżenie standardów środowiskowych, ale również realne naruszenie zasady równego traktowania podmiotów.
Podsumowując – PIGO nie kwestionuje potrzeby zwiększania możliwości zagospodarowania RDF w Polsce. Kwestionujemy natomiast wprowadzanie mechanizmu, który tworzy systemową przewagę konkurencyjną jednej grupy instalacji względem instalacji działających w reżimie odpadowym, obniża standardy środowiskowe oraz narusza przewidywalność otoczenia regulacyjnego.
W związku z powyższym apelujemy o rezygnację z procedowania przedmiotowej propozycji w obecnym kształcie oraz o rozpoczęcie otwartej, merytorycznej debaty z udziałem całej branży nad rozwiązaniami, które rzeczywiście zwiększą krajowy potencjał zagospodarowania RDF przy zachowaniu równego traktowania przedsiębiorców i wysokich standardów ochrony środowiska.

2 dni temu















