Rada Ministrów przyjęła najważniejsze zmiany w ustawie o biopaliwach. Od 2030 roku prawie 15% energii w transporcie ma pochodzić z OZE

4 godzin temu

Rząd przyjął projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, który wprowadza istotne zmiany w sektorze transportowym. Nowe przepisy, implementujące dyrektywę unijną, zakładają stopniowe zwiększanie udziału energii odnawialnej w transporcie – od 9,2% w 2025 roku do 14,9% w roku 2030.

Ustawa rozszerza możliwości realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) o nowe rodzaje paliw, w tym biometan, ciekłe i gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Po raz pierwszy uwzględniono również paliwa stosowane w lotnictwie i żegludze.

Zmiany legislacyjne są odpowiedzią na rosnący problem emisji w sektorze transportowym, który jako jedyny odnotował wzrost emisji w porównaniu do poziomu z 1990 roku. Sektor ten odpowiada w tej chwili za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w Unii Europejskiej, głównie pochodzącej z ropy naftowej.

Realizacja celów ma opierać się na trzech głównych filarach: biokomponentach z surowców spożywczych i pastewnych, biokomponentach zaawansowanych wytwarzanych z odpadów oraz odnawialnej energii elektrycznej. Szczególnie istotne jest włączenie biometanu do katalogu paliw realizujących NCW, co może przyspieszyć rozwój sieci stacji bioCNG.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 kwietnia 2025 roku, natomiast regulacje dotyczące realizacji NCW zaczną obowiązywać od początku 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału