Qair zabezpiecza 55 mln euro na ekosystem zielonego wodoru w południowej Francji

2 godzin temu
Czas2 min

Niezależna firma energetyczna Qair ogłosiła 6 października 2025 roku pozyskanie finansowania w wysokości 55 milionów euro na budowę ekosystemu wodoru odnawialnego w regionie Occitanie we Francji. Finansowanie zabezpieczone we współpracy z Crédit Agricole i Bpifrance wesprze budowę zakładu produkcji wodoru Hyd’Occ w Port-La Nouvelle oraz pięciu stacji tankowania strategicznie rozmieszczonych wzdłuż głównych regionalnych szlaków transportowych. Uruchomienie pierwszej jednostki produkcyjnej planowane jest na koniec roku.

Ekosystem reprezentuje w pełni zintegrowane rozwiązanie do produkcji, transportu i dystrybucji wodoru odnawialnego, przyczyniając się do dekarbonizacji transportu drogowego i szerszej transformacji energetycznej. Pierwsza faza zakładu o mocy 20 MW wyprodukuje 2700 ton wodoru odnawialnego rocznie, co pozwoli uniknąć emisji 27 tysięcy ton dwutlenku węgla rocznie. Druga faza podwoi umiejętności 40 MW, umożliwiając roczną produkcję 5400 ton.

Hyd’Occ zasili regionalną sieć mobilności wodorowej, w tym stacje w Narbonne i Béziers, obie w budowie i będące częścią inicjatywy „Corridor H2” wspieranej przez Region Occitanie, Europejski Bank Inwestycyjny oraz unijny instrument Connecting Europe Facility. Ten zeroemisyjny korytarz połączy Półwysep Iberyjski z Europą Północną, rozwijając europejską ambicję zrównoważonej mobilności ciężkiej.

Umowy odbioru z Plug Power i lokalnymi partnerami

Zakład produkcji wodoru odnawialnego Qair jest zabezpieczony umowami odbioru z głównymi graczami, takimi jak Plug Power oraz lokalnymi partnerami jak Hydromer, gwarantując ponad 1500 ton wodoru rocznie. Pierwsze dostawy wodoru odnawialnego zaplanowano na koniec tego roku.

Hyd’Occ elementem globalnej strategii wodorowej Qair

Jako największy zakład produkcji wodoru odnawialnego we Francji, Hyd’Occ stanowi decydujący krok dla Qair w ustanowieniu wodoru jako operacyjnej rzeczywistości dla lokalnych terytoriów. Projekt jest jednak tylko jednym filarem międzynarodowej strategii grupy, której celem jest stanie się wiodącym niezależnym producentem zielonego wodoru z wielkoskalowymi obiektami na całym świecie.

Na Islandii Qair rozwija w trzech kolejnych fazach projekt Katanes – inicjatywę zielonego amoniaku o mocy 840 MW w Grundartangi z mocą elektrolizerów 780 MW. Infrastruktura dystrybucji zielonego wodoru jest również wdrażana w całym kraju w ramach projektu Blær, w którym Qair nabył już dwie stacje w Reykjaviku – w tym pierwszą na świecie komercyjną stację zbudowaną w 2003 roku – i rozszerzy sieć o cztery dodatkowe lokalizacje w całym kraju.

W Brazylii Qair rozwija wielkoskalowe projekty wodoru i amoniaku w Porcie Przemysłowym Pecém. Inicjatywy te mają obsługiwać zarówno rynki krajowe – poprzez wodór do zastosowań przemysłowych – jak i popyt międzynarodowy, ze znaczącymi wolumenami amoniaku przeznaczonymi dla Europy.

We Francji Qair przygotowuje również projekt Methavert, zakład produkcji e-metanolu w porcie Haropa w Le Havre. Przy docelowej zdolności 200 tysięcy ton e-metanolu rocznie, Methavert wykorzysta wodór odnawialny i lokalnie dostępny dwutlenek węgla do dekarbonizacji trudnych sektorów, takich jak żegluga i przemysł chemiczny.

Rozwój kompletnych ekosystemów wodorowych, które integrują produkcję, transport i dystrybucję, stanowi najważniejszy element komercjalizacji technologii wodorowych w Europie. Model Hyd’Occ pokazuje, jak połączenie wielkoskalowej produkcji zielonego wodoru z siecią stacji tankowania może stworzyć działający rynek mobilności wodorowej dla transportu ciężkiego. Korytarze wodorowe łączące różne regiony Europy wspierają budowę transeuropejskiej infrastruktury umożliwiającej transport wodoru i rozwój międzynarodowego handlu tym paliwem. Projekty takie jak Hyd’Occ demonstrują także znaczenie zabezpieczenia długoterminowych umów odbioru jako warunku finansowania inwestycji wodorowych. Dla Polski, która rozwija własną infrastrukturę wodorową wspieraną środkami z KPO, doświadczenia francuskie mogą stanowić cenną wskazówkę dotyczącą budowy kompletnych łańcuchów wartości – od produkcji przez dystrybucję po aplikacje końcowe w transporcie i przemyśle.

Idź do oryginalnego materiału