Przyszłość linii kolejowej Przasnysz – Zegrze. Pojawiło się światełko w tunelu?

2 dni temu

Dokładnie 24 października 2023 roku dokonano otwarcia ofert w przetargu ogłoszonym przez PKP PLK dotyczącym projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, określanego jako „Kolej Północnego Mazowsza”. Za czasów poprzedniego rządu nie zdążono rozstrzygnąć przetargu, nie zrobiono tego także do tej pory. w tej chwili rządząca koalicja, wzięła się za analizę zasadności budowy linii.

Sprawa ucichła. Choć z Ministerstwa Infrastruktury co chwilę wychodziły zdawkowe informacje, iż projekt będzie najprawdopodobniej zbyt drogi, iż warto rozważyć transport autobusowy, itp. sugerujące, iż nowa władza nie ma zbytnio ochoty kontynuować tego projektu, to z drugiej strony, nikt z rządzących do dziś nie przekazał też żadnej informacji, która by wprost mówiła: nie realizujemy.

Teraz po wielu miesiącach analizowania, pojawiło się dla inwestycji światełko w tunelu. W siedzibie PKP PLK S.A. odbyło się spotkanie samorządowców zaangażowanych w realizację projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.

Spotkanie odbyło się na zaproszenie przedstawicieli spółki PKP PLK S.A. i miało na celu przedstawienie wstępnych wyników prowadzonych audytów projektowanych inwestycji kolejowych w Polsce, w tym właśnie „Koleje Północnego Mazowsza”.

W spotkaniu wziął udział również burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski, który postanowił uchylić rąbka tajemnicy ze spotkania.

– Przedstawiciele spółki PKP PLK S.A. przekazali informacje, iż spółka jeszcze w styczniu zamierza przystąpić do rozmów z wykonawcami, którzy deklarowali zainteresowanie realizacją dokumentacji projektowej w otwartym postępowaniu przetargowym. Celem rozmów będzie jak najszybsze zawarcie umowy na realizację dokumentacji projektowej linii kolejowej, co oznacza tym samym wyczekiwany ze strony samorządów ruch w kierunku faktycznej realizacji projektu – przekazuje serocki magistrat.

– W trakcie rozmów zwracano uwagę, iż wraz z postępem prac projektowych możliwe są liczne wyzwania, które dotychczas były wyłącznie sygnalizowane i wstępnie rozpoznane zarówno w opracowanym Wstępnym Studium Planistyczno-Prognostycznym, jak i w trakcie audytu projektu. Rozumiejąc skalę wyzwań, jaka będzie towarzyszyć projektowaniu ponad 70 km nowego odcinka linii kolejowej na obszarze dotychczas całkowicie pozbawionym dostępu do tego rodzaju infrastruktury, mamy nadzieję rozwiązywać wszystkie napotkane problemy w ścisłej współpracy zarówno z wykonawcą dokumentacji projektowej, partnerami ze strony spółki PKP PLK S.A., a także zainteresowanymi mieszkańcami, w trakcie konsultacji społecznych, które przewidywane są jeszcze na etapie kształtowania końcowego projektu linii kolejowej.

ren

Idź do oryginalnego materiału