Prototyp łodzi elektrycznej zasilanej energią słoneczną został zaprezentowany w MIT Sailing Pavilion przez Jamesa Wordena, znanego z założenia MIT Solar Electric Vehicle Team (SEVT). W wydarzeniu uczestniczyli studenci SEVT, przedstawiciele MIT Edgerton Center, MIT Sea Grant oraz społeczność akademicka.
Solarna łódź Anita – innowacja na wodzie
James Worden, którego zainteresowanie energią słoneczną rozpoczęło się już w dzieciństwie, przedstawił łódź Anita – nazwaną na cześć zmarłej żony. Jednostka o długości 20 stóp, szerokości 12 stóp i wysokości 7 stóp została wykonana z kompozytów węglowych, monokrystalicznych ogniw fotowoltaicznych oraz akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych. Prototyp może znaleźć zastosowanie m.in. jako mini-prom lub wodna taksówka.
Doświadczenia z budowy pojazdów solarnych
Worden podzielił się z uczestnikami swoimi doświadczeniami z projektowania pojazdów solarnych i wskazał podobieństwa między technologią stosowaną w łodziach a samochodach solarnych. Podkreślił znaczenie optymalizacji wszystkich systemów oraz specyficznych wyzwań związanych z żeglugą, takich jak kształt kadłuba czy zabezpieczenie instalacji elektrycznej przed wodą i kondensacją.
To świetna zabawa! jeżeli pomyślicie o wszystkich rzeczach, które robicie, to w gruncie rzeczy to samo – optymalizacja różnych systemów i sprawienie, by działały razem.
Inspiracja dla studentów i wsparcie dla rozwoju technologii
Obecni na spotkaniu studenci SEVT mieli okazję zadawać pytania i zobaczyć zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Nicole Lin, wicekapitan SEVT, podkreśliła, jak inspirujące było obserwowanie przełożenia rozwiązań z samochodów solarnych na transport wodny.
Kiedy zobaczyłam tę łódź, od razu mogłam rozpoznać elementy znane z samochodów solarnych. Było niesamowicie zobaczyć, jak daleko doszłam jako inżynier dzięki SEVT.
Wsparcie dla młodych inżynierów i rozwój technologii solarnej
James Worden od lat wspiera SEVT oraz Edgerton Center, a jego wizyta była okazją do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Wspominał także o wsparciu, które otrzymał na początku kariery od Harolda „Doc” Edgertona oraz współpracy z MIT Sea Grant w zakresie hydrodynamiki.
Źródło: MIT News