Program NaszEauto. Analiza nowego systemu wsparcia elektromobilności

11 godzin temu

NFOŚiGW wprowadza od 3 lutego 2025 r. nowy program dopłat do pojazdów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł, zastępując dotychczasowy „Mój elektryk”. Program wprowadza istotne zmiany w strukturze wsparcia, ale eksperci wskazują na jego ograniczenia systemowe.

Kluczowe parametry programu:

  • Podstawowa dotacja: 18 750 zł dla osób fizycznych
  • Podwyższona kwota: 30 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny i JDG
  • Maksymalne wsparcie: 40 000 zł (z premiami za niski dochód i złomowanie)
  • Limit cenowy pojazdu: 225 000 zł netto (276 750 zł brutto)
  • Okres naboru: luty 2025 – połowa 2026

Według PSNM, program ma istotne ograniczenia strukturalne. „W segmencie nowych samochodów elektrycznych kategorii N1 odnotowaliśmy bardzo wyraźny spadek rejestracji – o prawie 25% r/r” – wskazuje Jan Wiśniewski z PSNM, podkreślając brak wsparcia dla pojazdów dostawczych.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM, zwraca uwagę na szerszy kontekst europejski: „W Polsce udział BEV w sprzedaży nowych pojazdów osobowych wciąż jest ponad 4-krotnie niższy niż średnia unijna.” Program pomija też kluczowych graczy rynkowych – spółki handlowe, które generują większość rejestracji nowych pojazdów.

Eksperci wskazują, iż przy obecnych parametrach programu, realizacja celu 40 000 dofinansowanych pojazdów może być trudna do osiągnięcia, szczególnie biorąc pod uwagę krótszy okres naboru i ograniczenia w grupie beneficjentów.

Idź do oryginalnego materiału