NaszEauto – do 40 tys. zł wsparcia na zakup elektryka

3 godzin temu
Zdjęcie: NaszEauto


Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska (MKiŚ) ogłosili start programu NaszEauto, który ma wspierać zakup nowych samochodów elektrycznych kategorii M1. Na ten cel przeznaczono 1,6 mld zł z środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Nabór wniosków rozpoczął się dzisiaj.

Kto może skorzystać z dofinansowania i ile ono wynosi?

Program obejmie zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Aby zakwalifikować się do wsparcia, samochód musi być fabrycznie nowy, wcześniej niezarejestrowany, a jego cena nie może przekraczać 225 tys. zł netto. Program ma na celu wspieranie elektromobilności oraz eliminację z naszych dróg starych pojazdów spalinowych.

Podstawowe dofinansowanie wynosi 18 750 zł, jednak przewidziano możliwość uzyskania dodatkowych premii. Osoby, które zdecydują się na zezłomowanie samochodu spalinowego kategorii M1, którego były właścicielami przez co najmniej trzy lata i który został zezłomowany po 1 lutego 2020 r., mogą otrzymać dodatkowe 10 tys. zł. Osoby o dochodach nieprzekraczających 135 tys. zł rocznie mogą liczyć na kolejne 11 250 zł wsparcia, a posiadacze Karty Dużej Rodziny na 30 tys. zł. W ich przypadku dodatkowe 5 tys. zł przysługuje za zezłomowanie pojazdu spalinowego oraz kolejne 5 tys. zł za niski dochód.

Leasing i wynajem długoterminowy

W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego podstawowa wysokość dofinansowania wynosi 30 tys. zł. Osoby fizyczne, które zdecydują się na zezłomowanie swojego spalinowego pojazdu, otrzymają dodatkowe 5 tys. zł, natomiast osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą liczyć na podwyższenie wsparcia o 10 tys. zł. W przypadku osób fizycznych z dochodem poniżej 135 tys. zł rocznie możliwe jest uzyskanie dodatkowych 5 tys. zł.

Warunki uzyskania wsparcia

Aby otrzymać wsparcie, konieczne jest dokonanie zakupu samochodu elektrycznego w cenie nieprzekraczającej 225 tys. zł netto, jego rejestracja oraz wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC i AC. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej na polisie musi widnieć zapis, iż pojazd służy celom zarobkowym. W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego przed złożeniem wniosku należy podpisać umowę leasingową na co najmniej dwa lata, opłacić pierwszą ratę oraz sporządzić protokół przekazania pojazdu.

Jak złożyć wniosek?

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać wyłącznie online za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie dostępnego na stronie NFOŚiGW.

Jak podaje NFOŚiGW Program NaszEauto to kolejny krok w stronę popularyzacji zeroemisyjnego transportu i ułatwienia polskim rodzinom oraz przedsiębiorcom dostępu do nowoczesnych rozwiązań motoryzacyjnych.

Jak długo działa bateria w elektryku i co z nią później?

Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych na europejskich drogach wymusza zajęcie się kwestią recyklingu zużytych baterii. Zwłaszcza, kiedy celem jest zapewnienie zrównoważonego i samowystarczalnego łańcucha dostaw surowców. Najnowsze badania organizacji Transport & Environment (T&E) wskazują, iż do 2030 r. recykling może dostarczyć metale niezbędne do produkcji ponad 2 mln nowych pojazdów elektrycznych w Europie.

Analiza T&E pokazuje, iż baterie wycofane z eksploatacji oraz odpady produkcyjne z europejskich gigafabryk mogą zaspokoić do 14 proc. zapotrzebowania na lit, 16 proc. na nikiel, 17 proc. na mangan i aż 25 proc. na kobalt do 2030 r. Oznacza to możliwość wyprodukowania lokalnie od 1,3 do 2,4 mln pojazdów elektrycznych w tym okresie. W perspektywie długoterminowej, do 2040 r., recykling mógłby dostarczyć surowce do produkcji choćby 15 mln takich pojazdów.

Korzyści środowiskowe i redukcja emisji CO₂

Recykling baterii z pojazdów elektrycznych może znacząco zmniejszyć emisję CO₂, ograniczając konieczność wydobycia surowców, które generuje duże ilości gazów cieplarnianych. Proces ten pozwala na odzyskanie do 95 proc. litu, kobaltu, niklu i manganu. Są to jednak jedynie prognozy. Zatem ile baterii jest faktycznie poddawanych recyklingowi, a co dzieje się z pozostałymi?

Według Instytutu Fraunhofera, obecne zdolności recyklingu baterii litowo-jonowych w krajach UE, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii wynoszą około 50 tys. ton rocznie. Jednakże, według organizacji Transport & Environment (T&E), te zdolności recyklingowe są dziesięciokrotnie niższe od potrzeb przewidywanych na 2030 r. Wiele zużytych baterii trafia na składowiska lub jest eksportowanych poza Europę, co prowadzi do utraty cennych surowców i potencjalnych zagrożeń dla środowiska. Aby sprostać przyszłemu zapotrzebowaniu, konieczne jest zwiększenie zdolności recyklingowych oraz wsparcie dla innowacyjnych projektów w tej dziedzinie.

Mimo ogłoszenia ponad 30 projektów związanych z recyklingiem, niemal połowa z nich jest zagrożona z powodu wysokich kosztów energii, braku dojrzałości technologicznej lub niewystarczającego wsparcia finansowego. T&E apeluje o pilne wprowadzenie polityk wspierających recykling jako kluczowego elementu zielonej transformacji, w tym o uproszczenie procedur związanych z transportem odpadów baterii w obrębie UE oraz o wsparcie finansowe dla innowacyjnych projektów recyklingowych.

Idź do oryginalnego materiału