Powstała technologia wychwytu CO2 z… płynącego statku

4 godzin temu

70% mniejszy ślad węglowy każdego rejsu – tak może wyglądać przyszłość transportu morskiego. Wszystko dzięki technologii opracowanej przez Grupę Wärtsilä. To przełom w dekarbonizacji żeglugi oraz technologii carbon capture.

W kwietniu br. Międzynarodowa Organizacja Morska ONZ uchwaliła opłaty za emisje CO2 w transporcie morskim. Potrzebne są technologie, które pozwolą obniżyć ślad węglowy statków, a propozycja Wärtsili to krok w tym kierunku.

Wychwyt bezpośrednio u źródła

Technologia Wärtsilä zakłada usunięcie emisji bezpośrednio z układu wydechowego. Została opracowana już w 2019 r., jednak konieczne było jej przystosowanie do komercyjnej skali. Pierwsze eksperymenty były prowadzone w ośrodku badawczym i testowym w Moss w Norwegii. Każdego dnia jest tam wychwytywane 10 ton dwutlenku węgla z silnika morskiego Wärtsilä.

Czytaj też: IVECO postrzega biometan jako czołowe paliwo w transformacji transportu

– CCS to przełom dla branży morskiej i już teraz obserwujemy ogromne zainteresowanie rynku tym rozwiązaniem. Zanim uda nam się osiągnąć cel zerowej emisji netto, ta nowa technologia uzupełni bieżące wysiłki branży na rzecz radykalnego zmniejszenia emisji ze statków i zapobiegnie utracie aktywów – komentuje Håkan Agnevall, prezes i dyrektor generalny Wärtsilä.

Po raz pierwszy do implementacji technologii wychwytu CO2 doszło na pokładzie Clipper Eris firmy Solvang ASA. Nieprzerwanie system pracuje od lutego br., kiedy to statek wypłynął z Singapuru. Co ważne – Clipper Eris już wcześnie był wyposażony w wiele rozwiązań Wärtsilä, jak choćby w płuczkę spalin, co znacznie ułatwiło zaimplementowanie nowej technologii.

Kolejnym etapem testów praktycznych było wykorzystanie instalacji w etylenowcu o pojemności 21 000 m3, co miało pozwolić na ocenę, gdzie jeszcze potrzebna będzie optymalizacja.

Dopóki nie pojawi się lepsza alternatywa

– Podczas gdy sektor żeglugi morskiej przez cały czas bada możliwości zmniejszenia swojego wpływu na środowisko, CCS stanowi skróconą drogę do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju – mówi Edvin Endresen, dyrektor generalny Solvang ASA.

Czytaj też: „Prawo to nasz priorytet”. Wiceminister środowiska o CCUS w Polsce [WIDEO]

Instalacja CCS jest implementowana do silników spalinowych. Ta metoda dekarbonizacji nie jest jednak rozpatrywana jako długofalowe rozwiązanie. To raczej doraźny krok, który ma na celu unikniecie emisji zanim wielkoskalowo nie zaczną funkcjonować łatwe do implementacji rozwiązania, jak np. alternatywne paliwa.

Wärtsilä szacuje, iż koszt wychwytywania dwutlenku węgla – wliczając w to CAPEX i OPEC – wyniósłby 50-70 EUR/mt CO2.

Źródło i zdjęcie: Wärtsilä

Idź do oryginalnego materiału