Gmina Ząbkowice Śląskie. Kontrole pieców ruszają 1 grudnia

2 godzin temu
Zdjęcie: foto pixabay / ilustracyjne


Gmina Ząbkowice Śląskie. Działania te wynikają z obowiązujących przepisów tzw. uchwały antysmogowej dla województwa dolnośląskiego. Ich celem jest poprawa jakości powietrza oraz podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców.

Co będzie kontrolowane?

Podczas wizyt urzędnicy sprawdzą m.in. klasę urządzenia grzewczego oraz jakość stosowanego paliwa. Kontrole mają także na celu wykrycie ewentualnych przypadków spalania odpadów, które jest zabronione i szkodliwe dla zdrowia.

Mieszkańcy powinni przygotować do okazania odpowiednie dokumenty, w tym:

  • dokumentację techniczną urządzenia grzewczego,
  • zaświadczenie o klasie kotła,
  • świadectwo jakości węgla,
  • faktury zakupu węgla lub innego paliwa stałego.

Cel kontroli

Kontrole prowadzone są w trosce o czyste powietrze w gminie. Urzędnicy będą również informować mieszkańców o obowiązujących przepisach dotyczących eksploatacji kotłów na paliwa stałe oraz o minimalnych wymaganiach jakościowych paliw dopuszczonych do spalania.

Podczas wizyt będzie można także uzyskać informacje o aktualnych programach dofinansowania wymiany źródeł ciepła na bardziej ekologiczne.

Przypomnienie o najważniejszych terminach

  • Od 1 lipca 2024 r. obowiązuje zakaz użytkowania tzw. „kopciuchów” – czyli instalacji niespełniających wymagań co najmniej klasy 3.
  • Od 1 lipca 2028 r. nie będzie można korzystać z urządzeń klasy 3 i 4. Po tym terminie węglem i drewnem będzie można palić wyłącznie w kotłach klasy 5.

Obowiązek zgłoszenia źródeł ciepła

Każde źródło ciepła o mocy do 1 MW, zainstalowane w budynku mieszkalnym lub niemieszkalnym, należy zgłosić poprzez odpowiedni formularz:

  • Formularz A – dla budynków i lokali mieszkalnych,
  • Formularz B – dla budynków i lokali niemieszkalnych.

Formularze dostępne są do pobrania na stronie internetowej gminy - kliknij TUTAJ.

W przypadku budynków jednorodzinnych obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na właścicielu nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych deklarację wypełnia podmiot zarządzający – wspólnota, spółdzielnia mieszkaniowa lub administrator budynku.

Idź do oryginalnego materiału