Powstał licznik wydatków na drugą telewizję miejską

1 rok temu

Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! uruchamia internetowy licznik wydatków na drugą miejską telewizję, uruchomiona przez spółkę Kraków 5020. Jak wylicza stowarzyszenie, do tej pory na ten cel wydano 21,2 mln złotych. Licznik ma być formą protestu przeciwko bezsensowemu trwonieniu miejskich pieniędzy.

– Drugiej miejskiej telewizji początku towarzyszy olbrzymia megalomania. Kupowany jest bardzo drogi sprzęt na jaki czasem nie mogą sobie pozwolić choćby duzi ogólnopolscy nadawcy, a do realizacji produkcji zostały zatrudnione dziesiątki osób, które otrzymują sowite wynagrodzenia. Problemy finansowe miasta i coraz głośniejsza krytyka urzędowego medium nie zraża władz spółki Kraków 5020 – podkreśla Krzysztof Kwarciak, szef Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

Jak wylicza, druga miejska telewizja oraz studio nagrań w centrum kongresowym pochłonęły do tej pory ponad 21 200 000 złotych. – Za pieniądze, które dotychczas zostały przeznaczone na nowe miejskie medium, można by wyremontować 70 720 m2 chodników, posadzić 17 665 drzew, kupić 28 nowoczesnych autobusów lub przekazać 212 respiratorów miejskim szpitalom – mówi Krzysztof Kwarciak. – Na stronie przeliczamy jak dałoby się z pożytkiem dla mieszkańców wykorzystać środki, bo chcemy w obrazowy sposób pokazać gigantyczną skalę marnotrawstwa i skłonić do refleksji Pana Prezydenta Majchrowskiego – dodaje. Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! udostępniło też szczegółową listę wydatków, jakie zostały uwzględnione w wyliczeniach.

zestawienie-wydatkowPobierz

– Przygotowując się do uruchomienia naszego licznika zobaczyłem kilka odcinków Hello Kraków i dawno nie miałem uczucia tak bardzo zmarnowanego czasu. W mojej opinii programy często wyglądają jakby ktoś chciał tylko odhaczyć zrealizowanie kolejnej audycji, a brak głębszego pomysłu próbuje się przykryć wysilonymi żartami, które prowadzący mało przekonywująco czytają z promtera. Odnoszę wrażenie, iż telewizja z kiepskim efektem stara się naśladować inne media i prezentowane treści są delikatnie mówiąc mało oryginalne. Samorządowe medium od konkurencji wyróżniają jednak padające komplementy pod adresem miasta. W programach można usłyszeć o rzekomo świetnie działającej komunikacji publicznej, kolejnych sukcesach naszych lokalnych włodarzy i o tym jak Kraków się świetnie rozwija – ocenia Krzysztof Kwarciak.

– Na YouTubie wiele odcinków flagowego programu Hello Kraków ma mniej niż 200 wyświetleń. Nastolatkowie, którzy dla zabawy regularnie wrzucają filmiki w mediach społecznościowych łatwo osiągają kilkukrotnie lepsze wyniki niż telewizja za wiele milionów złotych. Spółka twierdzi, iż na jej stronie internetowej programy ogląda kilka tysięcy osób. choćby o ile te dane są poprawne to w przeliczeniu na jednego widza koszty audycji i tak liczone są w setkach złotych, co jest gigantyczną kwotą – zwraca uwagę lider Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

Licznik wydatków na drugą telewizję miejską jest dostępny na pod adresem: www.licznikwydatkow.pl.

Na akcję Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków zareagowała spółka Kraków5020. Poniżej pismo, które zostało przesłane do Krzosztofa Kwarciaka, podpisane przez prezeskę spółki Izabelę Błaszczyk i wiceprezesa Roberta Rozciechę.

„Działając w imieniu Kraków5020 sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, w związku z postem umieszczonym przez Pana w dniu 3 stycznia 2023 roku za pośrednictwem Internetu na profilu „Ulepszamy Kraków” na Facebooku, a także zamieszczonym w nim odnośniku prowadzącym do strony www.licznikwydatkow.pl oraz jej podstronie https://hfhffh.my.canva.site/o-naszej-akcji wskazujemy, iż informacje w nich podane są nieprawdziwe, wprowadzają w błąd ich czytelników i naruszają dobra osobiste Kraków5020 sp. z o.o. oraz Gminy Miejskiej Kraków W związku z tym wnosimy o ich sprostowanie w tych samych, wskazanych w zdaniu poprzednim, źródłach poprzez publikację treści niniejszego pisma.

W szczególności nieprawdziwe są następujące stwierdzenia: „Druga miejska telewizja oraz studio nagrań w centrum kongresowym pochłonęły do tej pory ponad 21 200 000 zł, a kolejne wydatki są już w planach i niedługo koszty mogą się znacząco zwiększyć”, podczas gdy wskazana kwota ponad 21 mln zł odnosi się w rzeczywistości nie do faktycznie zrealizowanych wydatków, ale sumy maksymalnych limitów kwot wymienionych w dokumencie, do którego prowadzi strona www.licznikwydatkow.pl. Wbrew Pańskim twierdzeniom ani Gmina Miejska Kraków, ani Kraków5020 sp. z o.o. nie wydatkowały dotychczas wskazanej kwoty „na drugą miejską telewizję Hello Kraków (PLAY KRAKÓW NEWS) i studio nagrań”. Co więcej, podkreślić należy, iż wedle planowanych aktualnych założeń suma maksymalnych wskazanych przez Pana kwot będzie znacząco niższa (tzn. prawdopodobnie nie osiągnie owej maksymalnej wysokości), a ponadto jednocześnie wiele z nich wydatkowane będzie przez długie okresy czasu w ramach długoterminowych umów. Nieprawdziwe jest zatem stwierdzenie wskazujące na kwotę ponad 21 mln złotych jako poniesiony koszt.

Wyjaśniamy stanowczo, iż w platformę multimedialną PLAY KRAKÓW (niesłusznie – o czym mowa poniżej – nazywaną przez Pana „drugą miejską telewizją”), w ramach której realizowana jest audycja Hello Kraków (uprzednio, przed zmianą formatu, PLAY KRAKÓW NEWS), Kraków5020 sp. z o.o. zainwestowała dotychczas znacząco niższą kwotę, tj. 4,8 mln złotych. Hybrydowe studio online w Centrum Kongresowym ICE Kraków nie było natomiast inwestycją związaną z powyższym projektem, ale z podniesieniem atrakcyjności oferty sprzedażowej obiektu ICE Kraków pod kątem klientów-organizatorów wydarzeń. Podobnie traktować należy zakupy profesjonalnego sprzętu dla studia realizowane w trybie Prawa zamówień publicznych.

Ponadto, PLAY KRAKÓW nie jest „drugą miejską telewizją”, ale internetową platformą multimedialną, która promuje Miasto Kraków. Tylko w okresie od 12.12.2022 r. (tj. uruchomienia formatu audycji Hello Kraków) do 28.12.22 r. materiały Hello Kraków odtworzono 295 714 razy.

Treść wskazanych powyżej publikacji w sposób niezaprzeczalny stawia Kraków5020 sp. z o.o. oraz Gminę Miejską Kraków w negatywnym świetle. Pomijanie kluczowych dla rzetelnego przedstawienia stanu faktycznego informacji, ma w ocenie Kraków5020 sp. z o.o. charakter świadomy i celowy, i nie daje czytelnikom prawdziwego obrazu sytuacji, wprowadzając ich w błąd. Powołane publikacje naruszają dobra osobiste Kraków5020 sp. z o.o. oraz Gminy Miejskiej Kraków, w szczególności w postaci ochrony wizerunku i dobrego imienia, oraz prowadzą do podważenia zaufania do tych podmiotów, które to zaufanie jest niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania w zakresie wykonywanych przez nie publicznych zadań.
Jednocześnie wzywamy do zaprzestania dalszego naruszania dóbr osobistych zarówno Kraków5020 sp. z o.o., jak i Gminy Miejskiej Kraków.”

(red)

Idź do oryginalnego materiału