Teraz CPK rozpoczęło prace analityczne. To na ich podstawie ma powstać rozporządzenie w sprawie docelowej sieci kolejowej w Polsce.
– Nie chcemy już narzucać gotowych pomysłów z Warszawy. Chcemy współpracować z regionami i słuchać lokalnych potrzeb – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
608 ekspertów, 784 rysunki, 244 tysiące kilometrów
Warsztaty rozpoczęły się 23 stycznia w Białymstoku, a zakończyły 25 marca w Łodzi. Łącznie wzięło w nich udział 608 ekspertów, którzy przygotowali aż 784 tabele i mapy. Podróżując głównie koleją, zespoły CPK, PKP PLK i IRMiR przejechały około 244 tys. kilometrów.
Wspólnie zastanawiano się m.in., które połączenia między miastami są najważniejsze, gdzie warto zbudować nowe linie i jak ułożyć trasę, by przyciągnęła pasażerów.
Nowe linie, nowe wyzwania
W analizach eksperci korzystają z nowoczesnych modeli transportowych (PMT i TMT). Pod uwagę brane są także dane o rozwoju miast i plany PKP PLK.
Jak mówią przedstawiciele CPK, główne wyzwania to:
-
rosnące potrzeby w aglomeracjach,
-
stagnacja w transporcie towarowym,
-
rozwój Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Do końca 2032 r. ma powstać szybka linia Warszawa – CPK – Łódź. Do 2035 r. planowane jest też uruchomienie tras do Wrocławia i Poznania. W sumie ma powstać ok. 480 km nowych torów KDP.
Rada Naukowa pomoże w decyzjach
Do prac planistycznych zostanie powołana Rada Naukowa ZSK. W jej skład wejdą eksperci z Polskiej Akademii Nauk i uczelni technicznych. To właśnie oni będą opiniować przygotowane warianty i wspierać projekt swoją wiedzą.
Wyniki analiz mają być gotowe w pierwszym kwartale 2026 roku. Na ich podstawie rząd stworzy dokument, który określi priorytety kolejowych inwestycji na długie lata.
To projekt, który ma zmienić sposób, w jaki poruszamy się po Polsce – wygodniej, szybciej i nowocześniej.