Ambitne cele klimatyczne i nowe standardy emisji w UE
Unia Europejska od 2023 roku wdraża zaostrzone normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. najważniejsze założenia to 55% redukcja emisji CO2 dla nowych aut osobowych do 2030 roku oraz pełna redukcja (100%) do 2035 roku. Od maja 2025 roku producenci mogą korzystać z uśrednienia wyników emisji za lata 2025–2027. Przegląd regulacji zaplanowano na 2026 rok, a Komisja Europejska przedstawi raport postępów w grudniu 2025 roku.
Wzrost udziału pojazdów elektrycznych na europejskim rynku
Raport „EV Transition Check” przygotowany przez International Council on Clean Transportation (ICCT) pokazuje, iż większość producentów samochodów jest na dobrej drodze do spełnienia wymagań emisji CO2, głównie dzięki rosnącej sprzedaży pojazdów elektrycznych. W Niemczech i Francji udział samochodów elektrycznych w rynku wynosi już 18%, a w krajach takich jak Włochy i Hiszpania obserwuje się dynamiczny wzrost. W niektórych mniejszych państwach członkowskich udział ten pozostało wyższy.
Dostępność i przystępność cenowa technologii EV
Obecnie samochody elektryczne oferują niższe koszty eksploatacji w porównaniu do pojazdów spalinowych, a spadające ceny baterii przyczyniają się do wzrostu liczby dostępnych modeli w cenie poniżej 30 000 euro (obecnie ponad 21 modeli). Rynek wtórny także się rozwija – tylko we Francji w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedano 40 000 używanych pojazdów elektrycznych.
Wpływ na klimat i zdrowie publiczne
Pojazdy elektryczne generują o 73% niższą emisję gazów cieplarnianych w cyklu życia w porównaniu z samochodami benzynowymi. Według szacunków, wdrożenie elektromobilności przyczynia się do uniknięcia 42 600 przedwczesnych zgonów w UE dzięki poprawie jakości powietrza. Dodatkowo, regulacje dotyczące baterii mają na celu ograniczenie ryzyk środowiskowych i społecznych w łańcuchu dostaw.
Infrastruktura ładowania i przygotowanie sieci elektroenergetycznej
W Unii Europejskiej działa już ponad 1 milion publicznych punktów ładowania (o łącznej mocy ok. 40 GW). 13 z 26 państw członkowskich wdrożyło programy wspierające rozwój prywatnych stacji ładowania, a na rynku pojawia się coraz więcej inteligentnych taryf i liczników (390 ofert). Mimo postępów, dalszy rozwój infrastruktury jest kluczowy, szczególnie w krajach o niższym poziomie elektromobilności.
Łańcuchy dostaw i konkurencyjność przemysłu
Około 50% pojazdów elektrycznych produkowanych w Europie wyposażonych jest w baterie wytwarzane na kontynencie. Eksport samochodów elektrycznych z UE stanowi 35% netto produkcji, a rozwój tego sektora już przyniósł 19 000 nowych miejsc pracy wśród dostawców. ICCT podkreśla jednak, iż opóźnienia w transformacji mogą skutkować utratą udziałów w globalnym rynku na rzecz konkurencji spoza Europy.
Podsumowanie i perspektywy
Raport ICCT potwierdza, iż europejska transformacja transportu jest na adekwatnej ścieżce, choć wymaga dalszych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i zarządzanie zmianami na rynku pracy. Wyniki te będą najważniejsze dla planowanego przeglądu regulacji w 2026 roku.
Źródło: ICCT Publications