Porozumienie Sektorowe przyspieszy rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce

enerad.pl 1 tydzień temu

24 września 2025 roku, podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach, doszło do podpisania Porozumienia Sektorowego dotyczącego rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Inicjatywa ta została podjęta przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności, operatorami systemu dystrybucyjnego zrzeszonymi w Polskim Towarzystwie Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Cel Porozumienia Sektorowego

Podpisany dokument jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych na polskich drogach oraz wyzwania związane z realizacją unijnego rozporządzenia AFIR. Rozporządzenie to nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy stref ładowania wzdłuż sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T. W Polsce rozwój tej infrastruktury znajduje się w tej chwili na początkowym etapie.

Wspólne działania na rzecz rozwoju sieci

Porozumienie Sektorowe obejmuje katalog wytycznych i dobrych praktyk skierowanych do podmiotów uczestniczących w procesie przyłączeniowym. Sygnatariusze deklarują współpracę w zakresie wsparcia rozbudowy stacji dużych mocy, rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych oraz budowy przyłączy zasilających infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych.

Bardzo się cieszę, iż z inicjatywy Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki rozpoczął się i jest prowadzony dialog nad wypracowaniem zasad umożliwiających optymalne wykorzystanie zasobów na unowocześnienie sieci elektroenergetycznych w naszym kraju i usprawnieniem współpracy pomiędzy uczestnikami rynku energii elektrycznej. Jestem przekonana, iż przygotowane pod auspicjami Regulatora porozumienie na rzecz rozwoju infrastruktury sieciowej dla potrzeb ładowania pojazdów elektrycznych będzie mocnym impulsem przyspieszającym proces jej budowy, co pozwoli zarówno na skuteczne wykorzystanie dostępnych na ten cel środków unijnych, jak i spełnienie wymagań rozporządzenia AFIR

Renata Mroczek, Prezes URE

Znaczenie wytycznych dla inwestycji

Obecnie realizacja inwestycji związanych z uruchamianiem wielostanowiskowych stref ładowania trwa choćby ponad trzy lata. Wdrożenie wytycznych z Porozumienia, obejmujących m.in. udostępnianie pasa drogi przez GDDKiA, wymianę informacji między uczestnikami procesu oraz elastyczniejsze warunki przyłączenia, ma przyspieszyć proces inwestycyjny w zakresie budowy infrastruktury dla elektromobilności.

Potrzeby rynku i plany rozwoju

W Polsce funkcjonuje w tej chwili około 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, do 2030 roku liczba ta powinna wzrosnąć choćby sześciokrotnie, aby sprostać rosnącej liczbie pojazdów elektrycznych.

Rozporządzenie AFIR zakłada m.in. budowę stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Idź do oryginalnego materiału