Linia kolejowa zwana popularnie Nadodrzanką kolejny raz będzie modernizowana. Po zakończeniu wartej ponad 600 mln zł inwestycji pociągi pasażerskie pojadą trasą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim.
Modernizacja potrwa rok, poprawi przepustowość trasy i zwiększy prędkość maksymalną pociągów. Jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy – mówił dziś w Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Tłumaczył, iż inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów między Wrocławiem a Szczecinem o 40 minut. To oznaczałoby o 18 minut krótszą podróż między Zieloną Górą a Wrocławiem.
Szyny wymienione zostaną na 300-kilometrowym odcinku torowiska, wyremontowane zostaną rozjazdy. Po remoncie pociągi towarowe też pojadą szybciej – do 100 km/h.
Marchewka przypominał, iż mowa o kluczowym szlaku towarowym dla portów w Szczecinie i Świnoujściu. – Towary, które przypływają do portu, muszą też stąd sprawnie pojechać dalej na południe Polski. Bardzo istotna jest ich dystrybucja dalej do klienta i w drugą stronę, kiedy mają z Polski wypłynąć, muszą tutaj sprawnie dojechać – tłumaczył wiceminister.
Podkreślił, iż aż 65 proc. towarów z tych dwóch portów wywożą ciężarówki. Tylko 15 proc. przeładowywane jest do pociągów.
Tą inwestycją stawiamy na kolej, zwiększamy liczbę ładunków, które będą transportowane koleją i zwiększamy potencjał naszych portów
– wyjaśnił Marchewka
Prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj” i dofinansowane z KPO. Rozpoczęcie robót planowane jest na jesień br.
Trzy umowy z trzema różnymi wykonawcami są już podpisane. Już niedługo pierwsze prace na infrastrukturze będą widoczne na ponad 200 km linii kolejowej
– dodał Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK
Inwestycja ma się zakończyć w drugiej połowie 2026 r.
Źródło: PAP