@ Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych i Ministerstwo Edukacji Narodowej zorganizowały w Krakowie i okolicach scen.22-24 Sophia 2024 warsztaty dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych z całej Polski.Stacjonarne zajęcia odbyły się na terenie Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego przy ulicy Gronostajowej 2, tam gdzie główny organizator,czyli PSNPP ma swoją siedzibę.
Prócz tego zorganizowany został wyjazd do Ojcowskiego Parku Narodowego oraz spacer edukacyjny po okolicach Wydziału Chemii, które są bogate w interesujące rośliny które rozpoznawaliśmy.
Podczas spotkania uczestnicy mogli się między innymi dowiedzieć o nowej podstawie programowej dotyczącej przedmiotu przyroda, wziąć udział w seminariach i doświadczeniach.
Przykładowo opiszę tu metodę STEAM, którą mogliśmy szerzej poznać podczas warsztatów. Metoda ta jest połączeniem nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.Wiadomo, Konfucjusz powiedział: „Powiedz mi a zapoej omnę, pokaż mi a zapamiętam, powól mi zrobić a zrozumiem”.
Naukowcy twierdzą iż człowiek czytając dany materiał z książki zapamiętuje jedynie 10 procent treści, zaś angażując się w doświadczania i przekazując wiedzę innym, jest w stanie przyswoić aż 90 procent wiedzy.
Przykładowo uczeń ucząc się z książki czy słuchając nauczyciela na temat DNA zapamięta z tego kilka i gwałtownie zapomni, zaś przeprowadzając osobiście doświadczenie, polegające na wyizolowaniu DNA z materiały genetycznego, np z pomidora przyswoi sobie dużo więcej. Oczywiście bardzo istotny jest osobisty udział uczniów w wykonywaniu doświadczenia, a nie jak to dotychczas było przyglądanie się doświadczeniom wykonywanym przez nauczyciela.
@ Wydarzenie jest organizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Edukacji Narodowej, zadanie PN.” Odkrywaj, doświadczaj, inspiruj innych”, czyli od nauczyciela, który działa do ucznia, jest finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach programu PN.”Odkrywca”, ustanowionego przez Ministra Edukacji Narodowej, komunikatem z dn. 31marca 2025,na podstawie umowy MEN/2025/DK636.