Polski gigant podbija europejski rynek autobusów wodorowych

6 dni temu
Zdjęcie: polski


Polska firma Solaris Bus & Coach posiada blisko 70 proc. udziału w europejskim rynku autobusów wodorowych. w tej chwili segment ten jest jednym z trzech kluczowych dla przedsiębiorstwa, obok rynków niemieckiego i włoskiego.

Rozwój floty autobusów wodorowych

Prezes Solaris Bus & Coach Javier Iriarte w rozmowie z PAP poinformował, iż udział polskiej mipp firmy w europejskim rynku autobusów wodorowych zbliża się do 70 proc. Podkreśla również znaczenie polskiego rynku dla firmy Solaris.

–Obecnie polski rynek autobusów wodorowych jest dla nas jednym z trzech najważniejszych, razem z rynkiem niemieckim i włoskim. W ubiegłym roku łącznie dostarczyliśmy ponad 200 wodorowych autobusów. Na ten rok planujemy sprzedaż jeszcze większej liczby tego typu pojazdów – mówi Javier Iriarte.

Według wstępnych obliczeń, w 2024 roku Solaris sprzedał ponad 1,5 tys. pojazdów, z czego ponad 80 proc. stanowiły autobusy nisko i zeroemisyjne, przede wszystkim autobusy wodorowe i bateryjne. Ukazuje to przede wszystkim szczególne zainteresowanie przedsiębiorstw przejściem na ekologiczne rozwiązania, w tym transportowe.

– W sumie, do tej pory sprzedaliśmy ponad 430 tego typu autobusów, a kolejnych ponad 400 mamy w naszym systemie zamówień – dodaje prezes Solaris Bus & Coach.

Producenci samochodów elektrycznych oszukiwali klientów? Włoski UOKiK wszczął postępowania

Autobusy wodorowe czy bateryjne?

Autobusy wodorowe i bateryjne posiadają indywidualne zalety. Nie można zatem jednoznacznie ocenić, które rodzaje autobusów zeroemisyjnych są lepsze.

– Autobusy wodorowe mają pewne zalety wobec autobusów bateryjnych, np. można je zatankować w krótkim czasie i przejechać na jednym tankowaniu znaczne dystanse. Z kolei wciąż wiele do życzenia pozostawia dostępność infrastruktury tankowania wodoru i jego cena. Nie można więc jednoznacznie wskazać, które rozwiązanie jest lepsze. Na pewno oba są bezemisyjne w miejscu użytkowania, co jest z korzyścią dla mieszkańców miast – tłumaczy Javier Iriarte.

Wysokie ceny autobusów wodorowych to skutek przede wszystkim stosowanych w nich ogniw paliwowych. Choć obecna cena jest problematyczna, Javier Iriarte wskazuje, iż wraz z rozwojem i rozpowszechnieniem się wodoru, ceny ogniw powinny się obniżyć. Proces może zostać przyspieszony dzięki finansowemu wsparciu rynku. w tej chwili cena autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym znacznie zbliżyła się do cen pojazdów bateryjnych, a choćby jest ona porównywalna.

Javier Iriarte wspomina również, iż infrastruktura dla autobusów elektrycznych w Polsce i w krajach Europy Zachodniej jest bardzo podobna, a Polska jest znacznie bardziej zaawansowana pod tym względem niż wiele innych państw UE. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku infrastruktury dla pojazdów wodorowych. Zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Europy nie istnieje wiele stacji do tankowania tego typu pojazdów. To, w którym kierunku pójdzie technologia zeroemisyjna – bateryjnym czy wodorowym – zostanie rozstrzygnięte w ciągu najbliższej dekady.

– Dzisiaj wciąż autobusy elektryczne stanowią większą część rynku autobusów zeroemisyjnych. Ale to, w którym kierunku podąży rynek będzie zależało od wielu czynników, np. tego czy będziemy w stanie generować tzw. zielony wodór z odnawialnych źródeł energii i to w dobrej, niskiej cenie. Jednocześnie dzisiaj budowa autobusów elektrycznych jest w większym stopniu uzależniona od komponentów produkowanych w Azji. Myślę, iż na niektórych obszarach rozwiązanie wodorowe będzie bardziej popularne. To zależy od wielu zmiennych i czynników na przykład technologicznych, prawnych czy finansowych – mówi Javier Iriarte.

Źródło: PAP Biznes, Auto Świat

Fot: Canva

Idź do oryginalnego materiału