Polska elektromobilność przyspiesza – kiedy dogonimy Europę?

enerad.pl 6 godzin temu

Polska na drodze do europejskiego poziomu elektromobilności

Z najnowszego raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i F5A, wynika, iż Polska zbliża się do średniego poziomu rejestracji samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej. Według prognoz, już za mniej niż 4 lata polski rynek BEV (Battery Electric Vehicles) może osiągnąć wskaźniki notowane dziś w UE.

Krytyczny rok 2026 i znaczenie dopłat

Rok 2026 będzie najważniejszy dla rozwoju elektromobilności w Polsce – to ostatni okres obowiązywania publicznych dopłat z programu „NaszeEauto”. Eksperci przewidują, iż po zakończeniu wsparcia nastąpi krótkotrwały spadek rejestracji BEV, ale już w 2027 r. segment ten powróci na ścieżkę wzrostu. Wpłyną na to zarówno unijne regulacje emisji, jak i coraz bardziej konkurencyjne ceny aut elektrycznych.

Ten spadek jest naturalnym zjawiskiem, które obserwowaliśmy wcześniej nie tylko w Polsce, ale również na wielu innych, europejskich rynkach. Po obniżeniu popytu w II połowie 2026 r., w 2027 r. segment BEV ponownie wróci na ścieżkę wzrostu. Będzie to m.in. konsekwencja konieczności realizacji obowiązku redukcji emisji wynikającego z unijnego rozporządzenia 2019/631. Koncerny, które w latach 2025-2026 nie wypełniły minimalnych limitów sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych, będą musiały to nadrobić w roku 2027. Równie istotną przyczyną prognozowanego wzrostu jest rozbudowa infrastruktury ładowania i postępujące wyrównywanie kosztów nabywania ICE i BEV.

Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM

Prognozy: choćby 700 tys. BEV do 2030 roku

Optymistyczny scenariusz zakłada, iż do 2030 r. liczba rejestracji osobowych i dostawczych BEV wzrośnie do ok. 197 tys. rocznie, a po polskich drogach będzie jeździć ponad 700 tys. takich pojazdów – niemal 7 razy więcej niż obecnie. W 2029 r. udział BEV w rynku może być porównywalny do obecnych wyników Niemiec lub Francji, choć do czołówki europejskiej, na czele z Danią, Polska zbliży się dopiero około 2035 r.

Ceny aut elektrycznych coraz bliżej spalinowych

Raport wskazuje na malejącą różnicę cenową między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi. W I połowie 2025 r. średnia cena ważona nowych „elektryków” była o około 20% wyższa niż aut spalinowych, podczas gdy rok wcześniej różnica wynosiła aż 39%. Wynika to m.in. ze wzrostu cen pojazdów z silnikiem spalinowym oraz rosnącej popularności mniejszych, tańszych modeli BEV.

Powodem zmniejszenia tej różnicy jest m.in. wzrost cen samochodów spalinowych oraz zwiększone zainteresowanie Polaków mniejszymi (i tańszymi) „elektrykami”. Istotne znaczenie ma jednak również realny spadek cen BEV. Dla przykładu średnia ważona cena samochodów elektrycznych segmentu C w ciągu roku zmniejszyła się ze 176 849 zł do niecałych 174 748 zł. Różnica może nie jest znacząca, ale obrazuje trend, który w kolejnych miesiącach będzie miał coraz bardziej pozytywny wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce.

Albert Kania, dyrektor operacyjny F5A New Mobility Research and Consulting

Struktura rynku i geografia rejestracji BEV

Największym zainteresowaniem cieszą się auta segmentu D (28% rejestracji w 2025 r.), jednak najszybciej rośnie sprzedaż SUV-ów segmentu B. Aż 82% nowych BEV rejestrowanych jest przez firmy, choć udział ten lekko spadł względem ubiegłego roku. Najwięcej pojazdów elektrycznych zarejestrowano w Warszawie (23% krajowego parku), a liderem wśród województw pozostaje mazowieckie (prawie 33 tys. rejestracji). Najmniej BEV jest w województwach warmińsko-mazurskim, opolskim i lubuskim.

Wpływ elektromobilności na zapotrzebowanie na energię

Według raportu, choćby dynamiczny rozwój floty BEV nie spowoduje gwałtownego wzrostu zużycia energii elektrycznej – w 2035 r. dodatkowe zapotrzebowanie wyniesie niecałe 2,6% względem poziomu z 2024 r. (169 TWh według danych PSE).

Interaktywna analiza rynku i przyszłość elektromobilności

Raport „Polish EV Outlook” dostępny jest w cyfrowej, interaktywnej formie, umożliwiającej analizę danych, wizualizację trendów i tworzenie własnych zestawień. Obejmuje on również szczegółowe dane dotyczące infrastruktury ładowania, rynku transportu ciężkiego oraz zmian cenowych i modelowych w segmencie e-mobility.

Więcej informacji oraz możliwość zamówienia pełnego raportu można znaleźć na stronie: polishevoutlook.pl.

Źródło: PSNM

Idź do oryginalnego materiału