Polska buduje nowy port w Świnoujściu. Minister Marchewka: „W Sejmie postawiłem sprawę jasno – realizujemy Przylądek Pomerania”

3 godzin temu

Polska buduje nowy port w Świnoujściu. Minister Marchewka: „W Sejmie postawiłem sprawę jasno – realizujemy Przylądek Pomerania”

Największa inwestycja portowa w historii Szczecina i Świnoujścia

W Sejmie padły dziś jednoznaczne słowa: powstaje nowy port w Świnoujściu. Minister Odpowiedzialny za Infrastruktury Energetyczne, Krzysztof Marchewka, potwierdził, iż rząd konsekwentnie realizuje projekt Przylądek Pomerania, który ma być – jak podkreśla – największą i najbardziej ambitną inwestycją w 75-letniej historii Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Projekt, wielokrotnie atakowany i obudowywany fake newsami przez polityków PiS, ma jednoznacznie potwierdzoną dokumentację oraz decyzje środowiskowe. Co więcej, dzięki budowie nowego pirsu Polska powiększy się o 186 ha lądu, co będzie jednym z największych projektów hydrotechnicznych w Europie.


Porty jako filar bezpieczeństwa energetycznego – rekord LNG w Świnoujściu

Dzisiejsza debata pokazała, iż porty to nie tylko infrastruktura gospodarcza, ale również strategiczny element bezpieczeństwa państwa. Świetnym przykładem jest terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, który właśnie przyjął 400. jednostkę z gazem skroplonym.

Rekordowe dostawy – 62 statki LNG jeszcze przed końcem roku

Rok 2025 wciąż trwa, a terminal odnotował rekordowe 62 dostawy LNG, co potwierdza, iż Świnoujście stało się jednym z kluczowych punktów na energetycznej mapie Europy. To właśnie przez ten port płynie gaz, który:

  • wzmacnia niezależność energetyczną Polski,

  • stabilizuje dostawy surowca,

  • zmniejsza zależność od importu ze Wschodu.

Minister Marchewka podkreślił, iż żadne manipulacje ani polityczne gry nie zatrzymają inwestycji, które służą bezpieczeństwu całego kraju.


Kolejny krok – FSRU w Zatoce Gdańskiej. 30% zapotrzebowania na gaz dla Polski

Na północy kraju powstaje kolejna strategiczna inwestycja – terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej. Ta pływająca jednostka do regazyfikacji gazu zapewni aż 30% rocznego zapotrzebowania Polski na gaz.

Kluczowa infrastruktura FSRU już w budowie

Zaawansowanie prac jest znaczące – powstają:

  • kilometrowy falochron,

  • nowy tor podejściowy,

  • obrotnica dla statków gazowych.

FSRU będzie jednym z najważniejszych elementów polskiej energetyki, umożliwiając dywersyfikację dostaw i stabilne funkcjonowanie całego systemu.


Naftoport rośnie w siłę – dodatkowe 9 mln ton surowców rocznie

Inwestycje dotyczą również Naftoportu w Gdańsku, który zwiększa swoje możliwości przeładunkowe o kolejne 9 mln ton rocznie. Dzięki budowie nowego stanowiska, łączna zdolność przeładunkowa wzrośnie do prawie 50 mln ton.

To jeden z kluczowych elementów uniezależniania Polski od surowców z Rosji – im większe zdolności logistyczne, tym większa stabilność dostaw w sektorze paliwowym.


Porty dla morskiej energetyki wiatrowej – Ustka, Łeba i Darłowo w centrum przemian

Rząd inwestuje również w rozwój infrastruktury dla morskiej energetyki wiatrowej (offshore). Porty instalacyjne i serwisowe – w tym w Ustce, Łebie i Darłowie – przechodzą modernizację za kwotę 1,5 mld złotych.

Inwestycje finansowane dzięki odblokowaniu KPO

Minister Marchewka podkreślił, iż środki na tę część programu pochodzą z odblokowanego Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze, które przez wiele miesięcy były niedostępne, dziś umożliwiają rozwój infrastruktury energetycznej o strategicznym znaczeniu.

Port instalacyjny w Gdańsku ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie i obsługiwać największe turbiny wiatrowe budowane na Bałtyku.


MOLF – pirs dla polskiej elektrowni jądrowej

Kolejnym elementem rządowego programu jest MOLF – kilometrowy pirs transportowy, którym mają być dostarczane największe elementy powstającej pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.

Jest to infrastruktura o znaczeniu krytycznym, która umożliwi realizację projektu atomowego we właściwym harmonogramie i z zachowaniem pełnych norm bezpieczeństwa.


Dezinformacja kontra fakty. Minister: „Suwerenność buduje się inwestycjami, nie fake newsami”

W trakcie sejmowego wystąpienia minister Marchewka odniósł się również do zarzutów formułowanych przez polityków Prawa i Sprawiedliwości. Jak podkreślił, PiS świadomie rozpowszechnia fałszywe informacje dotyczące projektu portowego i inwestycji w Świnoujściu, próbując destabilizować publiczną debatę.

Rząd odpowiada liczbami i dokumentami

Zdaniem ministra:

  • wszystkie inwestycje mają potwierdzoną dokumentację,

  • decyzje środowiskowe zostały wydane zgodnie z prawem,

  • projekty są spójne ze strategią bezpieczeństwa energetycznego Polski,

  • rząd inwestuje, zamiast budzić strach i chaos informacyjny.

Minister zakończył swoje wystąpienie stwierdzeniem, iż „suwerenności nie buduje się hasłami, tylko inwestycjami”, a Przylądek Pomerania jest kluczowym elementem tej strategii.


Przylądek Pomerania – co powstanie w nowym porcie?

Zgodnie z projektem, nowy port w Świnoujściu obejmie:

  • nowy pirs portowy,

  • tereny logistyczne i magazynowe,

  • specjalistyczne nabrzeża,

  • nowoczesną infrastrukturę hydrotechniczną,

  • połączenia kolejowe i drogowe,

  • tereny inwestycyjne dla firm z branży energetycznej i offshore.

Przylądek Pomerania ma stać się jednym z najważniejszych portów w basenie Morza Bałtyckiego.


Podsumowanie – nowy port w Świnoujściu to projekt strategiczny dla Polski

Wystąpienie ministra Marchewki w Sejmie potwierdziło, iż Polska stoi u progu największego skoku rozwojowego w historii swojej infrastruktury portowej. Inwestycje w:

  • LNG,

  • FSRU,

  • Naftoport,

  • energetykę wiatrową,

  • infrastrukturę atomową,

  • nowy port w Świnoujściu

mają jeden cel – wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne, gospodarcze i geopolityczne Polski.

Rząd podkreśla, iż zamiast dezinformacji, liczą się fakty, liczby i konsekwentna realizacja projektów, które kształtują przyszłość kraju.

.

Idź do oryginalnego materiału