Program zyskał popularność zarówno wśród mieszkańców, jak i rad osiedli, które regularnie zgłaszają kolejne propozycje ulic do utwardzenia.
– Pierwsze realizacje rozpoczęliśmy w 2022 roku, gdy na prace przeznaczono 1,8 mln zł. W tym roku podpisane umowy opiewają już na ponad 5,5 mln zł – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Do tej pory ażurowa nawierzchnia pojawiła się na 23 ulicach, m.in. na Umultowie, w Antoninku, na ul. Anyżowej czy Wrotyczowej. Łącznie utwardzono w ten sposób blisko 5 kilometrów dróg. Dzięki temu mieszkańcy zyskali większy komfort – drogi przestały być błotnistymi pułapkami po deszczu, a latem uległ zmniejszeniu problem unoszącego się kurzu.
– Takie rozwiązania realnie poprawiają jakość życia i zdrowia mieszkańców – zauważa radna Maria Lisiecka-Pawełczak, przewodnicząca Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia.
W 2025 roku płyty ażurowe ułożono już na ul. Jasne Błonie, a kolejne prace realizowane są m.in. na Zielińcu (ul. Rybitwy i Mewy), Starołęce (ul. Domeyki), Krzesinach (ul. Lubelska), Umultowie (ul. Kryształowa, Kokosowa i Jarowa), Radojewie (ul. Rzewieniowa), Podolanach (ul. Szczawnicka i Rabczańska), Świerczewie (ul. Rejewskiego), Górczynie (ul. Piargowa) oraz Junikowie (pl. Światowida).
Jak wyjaśnia Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich, ażurowa nawierzchnia jest rozwiązaniem tymczasowym.
– Stosujemy ją tam, gdzie w najbliższym czasie nie planuje się budowy kanalizacji deszczowej. Każdą ulicę przed zakwalifikowaniem badamy pod kątem przepuszczalności gruntu i poziomu wód gruntowych – tłumaczy.
Badania geotechniczne prowadzone są dwa razy w roku, wiosną i jesienią. Do tej pory sprawdzono blisko 200 ulic, z czego część zakwalifikowano do programu. Po przygotowaniu dokumentacji i rozstrzygnięciu przetargu rozpoczynają się prace, w ramach których droga zyskuje utwardzenie na szerokości 5 metrów: 3,6 metra środkowej jezdni wykonane jest z betonowych płyt ażurowych, a boczne pasy z kostki betonowej ułatwiają poruszanie się pieszym i rowerzystom.
ZDM zapowiada, iż program będzie kontynuowany także w kolejnych latach, odpowiadając na potrzeby mieszkańców i poprawiając warunki życia na osiedlach, gdzie do tej pory brakowało podstawowej infrastruktury drogowej.