Informując o porozumieniu, Urząd Miasta Płocka podkreślił, iż na zakup wodorowych autobusów uzyskał dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, które stanowi 100% kwoty netto umowy, czyli ponad 57 mln zł, natomiast kwota podatku VAT w wysokości ponad 13 mln zł to wkład własny.
Autobusy za rok
– Za rok tabor Komunikacji Miejskiej powiększy się o 18 nowoczesnych autobusów wodorowych – zapowiedział prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, cytowany w komunikacie samorządu.
Jak wyjaśnił Urząd Miasta Płocka, Solaris BUS & Coach dostarczy 18 niskopodłogowych autobusów typ Urbino 12 hydrogen o długości 12,5 m o napędzie elektrycznym, zasilanych wodorem. To część realizowanego przez tamtejszy samorząd projektu w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, w którym konkurs na wsparcie jeszcze w 2024 r. rozstrzygnął Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kraków weźmie 190 nieskoemisyjnych spalinowych autobusów Solaris w leasing
Testy trwały od dawna
Na przełomie 2023 r. i 2024 r. płocka Komunikacja Miejska testowała cztery autobusy wodorowe, a przejazd nimi był bezpłatny. w tej chwili spółka ta, podlegająca samorządowi, nie korzysta z tego typu pojazdów. Posiada natomiast w swym taborze m.in. 32 autobusy hybrydowe.
W 2020 r. Urząd Miasta Płocka i Orlen, którego główny zakład produkcyjny znajduje się właśnie w tym mieście, podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później tamtejsza Komunikacja Miejska znalazła się wśród podmiotów uczestniczących w powołaniu, z inicjatywy koncernu, Mazowieckiej Doliny Wodorowej, jako centrum badań, rozwoju i edukacji w zakresie wdrażania wodoru w gospodarce.