PiS walczy o budowę parku logistycznego w Małaszewiczach

news.5v.pl 5 godzin temu

Sejmik województwa lubelskiego głosami radnych PiS kolejny raz przyjął stanowisko wzywające rząd Tuska, by zajął się inwestycją Małaszewiczach. Ta ważna inwestycja chociaż została rozpoczęta, to wciąż przesuwany jest termin zakończenia prac przygotowawczych. „Wszyscy, wydawałoby się, mamy prawo oczekiwać, iż tego typu inwestycje odbywać się będą szybko, bez zbędnej zwłoki” – mówił podczas sesji senator Grzegorz Bierecki.

Przypominamy, iż w lipcu zeszłego roku sejmik województwa lubelskiego przyjął stanowisko, w którym wezwał rząd do pilnego zajęcia się rozbudową suchego portu w Małaszewiczach. Inicjatorem zwołania tamtej, specjalnej sesji, był senator Grzegorz Bierecki.

Warto przy tym odnotować, iż za tym stanowiskiem nie zagłosowali samorządowcy z PO i PSL-u.

Bardzo dziękuję sejmikowi za podjęcie po raz kolejny kwestii rozbudowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach. To największa, najważniejsza inwestycja, która ma być realizowana ze środków publicznych na terenie województwa lubelskiego. Ważne, iż sejmik dostrzega wagę tego problemu

— powiedział Bierecki.

Parlamentarzysta PiS, który od samego początku walczy o Małaszewicze, poinformował o kolejnym przesunięciu terminu rozpoczęciu inwestycji. Nie może ona ruszyć, bo rządowi Tuska wciąż nie udało się doprowadzić do przejęcia jednej państwowej spółki Cargotor przez inną państwową spółkę – PKP PLK. Jeszcze niedawno obiecywano, iż stanie się to do końca 2024 roku. Tuż przed Świętami termin wydłużono o kolejne 7 miesięcy, do końca lipca roku bieżącego.

Podlaskie CPK

Senator Grzegorz Bierecki przypominał, iż każdy dzień zwłoki to wymierne straty dla polskiego budżetu i porównywał los Małaszewicz – które są „CPK Lubelszczyzny” do tego, co rząd Donalda Tuska wyprawia z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

3 miliardy zł mają trafić do województwa lubelskiego, ale za te pieniądze ma być zbudowane przedsiębiorstwo, infrastruktura, która przyniesie polskiemu budżetowi w ciągu 10 lat ponad 50 miliardów złotych. Więc wszyscy, wydawałoby się, mamy prawo oczekiwać, iż tego typu inwestycje odbywać się będą szybko, bez zbędnej zwłoki

— mówił senator Bierecki.

Tymczasem Małaszewicze nie mogą doczekać się rozpoczęcia tej inwestycji, tak ważnej. Ustawa, która została przyjęta w 2023 roku pozostaje martwa. (…) W tym samym czasie, kiedy brakuje 3 miliardów złotych na budowę Małaszewicz, podobne pieniądze przeznaczane są na funkcjonowanie TVP w likwidacji!

— punktował senator Grzegorz Bierecki.

Tłumaczenia władz

Wystąpienie parlamentarzysty spotkało się z atakiem przedstawicieli partii rządzących dzisiaj Polską. Radni PSL i Platformy zarzucali wszystkim dookoła „upolitycznianie sprawy”. Stosowali tą samą taktykę, co przy CPK, bredząc, iż tam „PiS choćby nie wbił łopaty” i to samo jest z Małaszewiczami.

Jednocześnie przedstawiciele obozu rządzącego w Polsce przekonywali, iż w sumie to żadnych opóźnień nie ma. Na odsiecz „bullterierom” liberalnej lewicy w typie Wojciecha Sosnowskiego z Białej Podlaskiej przyszła sama europosłanka Marta Wcisło, przyrzekając, iż inwestycja będzie i należy zaufać miłościwie panującym nam fachowcom z rządu Donalda Tuska, na przykład ministrowi infrastruktury Dariuszowi Klimczakowi z PSL. Potem przerywała przewodniczącemu sejmiku Mirosławowi Rybie, zarzucając mu… złe prowadzenie obrad. To zresztą znamienne, iż Platforma wystawiła posłankę, która niegdyś z trybuny sejmowej krzyczała „Stop PCK i innym skrótom”, sprzeciwiając się budowie CPK.

Proces trwa, wszystko jest realizowane, naprawdę. (…) Pewne rzeczy, zwłaszcza aportowe wymagają czasu, szczególnie zgody ministerstwa

— przekonywał Marek Słomka, obecny prezes Cargotoru.

Na pytanie marszałka Jarosława Stawiarskiego, kiedy konkretnie firma zamierza te „procesy” wreszcie dokończyć i zabrać się do inwestycji, Marek Słomka odpowiedzieć nie potrafił.

Trzymam się lipcowej daty, ale nie ode mnie to zależy

— stwierdził tylko prezes.

Jasne stanowsko

Odpowiadając na atak Platformy i PSL radni PiS podkreślali, iż stanowisko sejmiku w niczym nie może Małaszewiczom zaszkodzić – przeciwnie, każdy głos wsparcia dla inwestycji i każda forma presji na rząd są cenne. Przekonywali, słusznie, iż w zapewnienia rządu nie ma co wierzyć, bo ekipa Tuska nie dotrzymuje przecież większości swoich obietnic. I dodawali, iż w województwie lubelskim już dzieją się niepokojące rzeczy, potwierdzające tezę o braku zainteresowania dzisiaj rządzących tą częścią kraju. Mowa tu m.in. o strajku głodowym w Bogdance, zwolnieniach w PKP Cargo i Poczcie Polskiej czy w biłgorajskiej fabryce Black Red White.

To co się zaczyna dziać na Lubelszczyźnie jest bardzo niebezpieczne dla mieszkańców. Apeluję do wszystkich, żebyśmy w tej sprawie mówili jednym głosem

— prosił radny PiS Michał Mulawa.

Żadnego „jednego głosu” jednak nie było. O ile bowiem Prawo i Sprawiedliwość zagłosowało za przyjęciem stanowiska, to Platforma i PSL nie raczyły go poprzeć, wstrzymując się od głosu. Ostatecznie, dzięki przewadze obozu patriotycznego w składzie sejmiku, dokument został przyjęty.

Treśc dokumentu

Poniżej prezentujemy treść przyjętego stanowiska:

Sejmik Województwa Lubelskiego po raz kolejny wyraża swój głęboki niepokój w związku z opóźnieniami w realizacji projektu rozbudowy przeładunkowego portu kolejowego w Małaszewiczach (PLM). W szczególności niepokój budzi przesunięcie terminu rozpoczęcia prac związanych z transakcją przejęcia CARGOTOR Sp. z o.o. przez PKP CARGO i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o kolejne siedem miesięcy. Każde odsunięcie w czasie inwestycji oznacza realne straty dla budżetu Państwa, województwa lubelskiego oraz lokalnych samorządów terytorialnych.

W przyjętym 12 lipca 2024 roku stanowisku Sejmik Województwa Lubelskiego zwracał uwagę, iż modernizacja linii kolejowej nr 8 oraz powstanie Parku Logistycznego Małaszewicze to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla całego wschodniego regionu Polski, stanowiąca najważniejszy element łańcucha dostaw w międzynarodowej wymianie towarowej. Rozbudowa PLM może przynieść wielomiliardowe wpływy fiskalne do budżetu, stworzyć nowe miejsca pracy oraz wspierać rozwój gospodarczy regionu i całego kraju. Projekt cieszy się ponadto szerokim poparciem lokalnych samorządów i społeczności. Potwierdza to m.in. budowa drogi powiatowej z terminala fito-sanitarnego w Gminie Zalesie do autostrady A2.

W grudniu 2024 roku, pomimo naszego apelu, decyzje administracyjne związane z finansowaniem i kwestiami organizacyjnymi uległy dalszemu przesunięciu. Z niepokojem obserwujemy brak intensywnych działań ze strony adekwatnych organów i instytucji. Jest to niezrozumiałe w sytuacji, gdy modernizacja portu PLM została zatwierdzona w ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, a harmonogram finansowania na lata 2023–2028 zakłada łączne wydatki w wysokości ponad 3,3 mld zł.

W związku z powyższym Sejmik Województwa Lubelskiego ponownie apeluje do Prezesa Rady Ministrów Pana Donalda Tuska oraz Ministra Infrastruktury Pana Dariusza Klimczaka o:

Niezwłoczne przedstawienie szczegółowego harmonogramu dalszych prac związanych z rozbudową i modernizacją portu kolejowego w Małaszewiczach.

Przyspieszenie procesu przejęcia CARGOTOR Sp. z o.o. przez PKP CARGO i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zgodnie z założeniami ustawy i przyjętym modelem finansowania.

Zapewnienie terminowego uruchomienia środków w ramach programu “Łącząc Europę” (CEF) i innych funduszy publicznych, tak aby wywiązać się z ustalonych zobowiązań i uniknąć dalszych opóźnień.

Zintensyfikowanie współpracy z lokalnymi samorządami w zakresie niezbędnej infrastruktury towarzyszącej inwestycji (budowa wiaduktów, modernizacja dróg dojazdowych).

Podkreślamy, iż każdy miesiąc zwłoki to konkretne straty z tytułu niezrealizowanych przychodów podatkowych, utraconych szans rozwojowych oraz opóźnień w powstawaniu nowych miejsc pracy. Małaszewicze, będąc jednym z największych węzłów kolejowego ruchu towarowego w Unii Europejskiej, zasługują na priorytetowe potraktowanie w zakresie inwestycji infrastrukturalnych, szczególnie w obliczu wyzwań geopolitycznych związanych z konfliktem zbrojnym na Ukrainie.

Sejmik Województwa Lubelskiego ma nadzieję, iż nasz głos – wzmocniony głosami społeczności lokalnych, przedsiębiorców i ekspertów branżowych – zostanie uwzględniony. Liczymy na szybkie rozpoczęcie oraz sprawną realizację projektu rozbudowy Parku Logistycznego Małaszewicze, tak aby wykorzystać jego pełen potencjał gospodarczy i geopolityczny dla dobra Polski i całej Unii Europejskiej.

as/podlaski.info

Idź do oryginalnego materiału