Już za kilka miesięcy auta ciężarowe będą mogły zatankować skroplony biometan (bioLNG) na stacji Orlenu przy ul. Chemików 4 w Płocku – poinformował płocki koncern. Badania, które przeprowadziła spółka, potwierdziły duże zainteresowanie rynku i gotowość wielu firm do wymiany floty na pojazdy zasilane właśnie bioLNG. Był jednak warunek – dostępności infrastruktury. Dlatego jednym z zadań projektu LAPIS jest zaoferowanie ogólnodostępnej sieci stacji, które ułatwią i zachęcą do transformacji flot transportowych w kierunku niskoemisyjności.
W początkowej fazie na stacji, która powstanie w Płocku, sprzedaż będzie skierowana głównie do floty własnej Orlen, ale docelowo oferta obejmie również klientów zewnętrznych. – Stacja w Płocku będzie wyposażona w zbiornik pozwalający na zmagazynowanie do 23 ton bioLNG, schładzanego ciekłym azotem oraz zaawansowany system dystrybucji i bezpieczeństwa – zaznacza Orlen.
Strategia Orlen 2035 zakłada szereg zróżnicowanych inwestycji mających na celu stopniową dekarbonizację zarówno własnej działalności, jak i oferty produktowej Grupy Orlen. Projekt LAPIS stanowi jeden z kluczowych elementów inicjatywy spółki w obszarze biogazu i biometanu, a tym samym istotny komponent transformacji energetycznej koncernu – wyjaśnia koncern.
Głównym założeniem projektu jest budowa ogólnopolskiej sieci stacji tankowania bioLNG, które docelowo będą zasilane z instalacji należących do Grupy Orlen. W ten sposób LAPIS pozwala na pełną integrację łańcucha wartości w obszarze biometanu – od etapu produkcji biometanu, poprzez jego skraplanie, aż po dystrybucję i sprzedaż na własnych stacjach – wymienia spółka. I podkreśla, iż skalowalność projektu – wariant bazowy LAPIS zakłada budowę 21 stacji bioLNG, jednak ich liczba będzie dostosowywana do kształtujących się warunków rynkowych, w tym potencjału i zapotrzebowania na wykonanie NCW.
Kamieniem milowym projektu LAPIS jest budowa pierwszej stacji bioLNG w Płocku, stanowiącej pilotaż i wzorzec dla kolejnych tego typu inwestycji, której uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Dwie kolejne stacje, w Zgorzelcu i Ostrowie Wielkopolskim, znajdują się w tej chwili na etapie projektowania, a ich budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Inwestycje obejmują nie tylko budowę infrastruktury tankowania, ale także rozbudowę systemów teleinformatycznych, dostosowanych do obsługi nowego rodzaju paliwa oraz integrację z systemami sprzedaży detalicznej i B2B.
W ostatnich latach szeroko rozumiany rynek energii, w tym również paliw gazowych przechodzi w Polsce dynamiczną transformację, napędzaną zarówno przez kolejne etapy kompleksowej polityki energetyczno-klimatycznej na poziomie UE, jak też przez rosnące oczekiwania rynku oraz klientów w zakresie dekarbonizacji transportu. Grupa Orlen, jako największy koncern paliwowo-energetyczny w Polsce i jeden z liderów regionu Europy Środkowej, odgrywa w tej transformacji kluczową rolę, czego przykładem jest projekt LAPIS – zaznacza spółka.
Warto jednocześnie zauważyć, iż rynek bioLNG w Polsce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, a główną barierą dla rozwoju transportu ciężkiego napędzanego skroplonym gazem jest brak infrastruktury tankowania – stwierdza Orlen. Jednak badania, które przeprowadził koncern, potwierdziły duże zainteresowanie rynku i gotowość wielu firm do wymiany floty na pojazdy zasilane bioLNG, pod warunkiem dostępności infrastruktury. Właśnie paliwowy gigant zrobił tym kierunku siedmiomilowy krok.
Źródło i fot: Orlen

1 godzina temu











![Świąteczny koncert zespołu i chóru Armii USA niedługo w Świdnicy. Wygraj zaproszenie [KONKURS]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2023/04/Orkiestra-Sil-Powietrznych-Stanow-Zjednoczonych-w-Europie-21-04-2023-Swidnica-5.jpg)

