Singapur wprowadza dopłatę do lotów, które wykorzystują SAF (Sustainable Avaition Fuel), czyli zrównoważone paliwo lotnicze. Państwo-miasto już niedługo uruchomi własne zakłady produkujące ten ekologiczny nośnik energii.
SAF to paliwo lotnicze powstające z odnawialnych produktów. Do jego produkcji może posłużyć wychwycony dwutlenek węgla czy wodór, zużyte oleje kuchenne i inne tłuszcze, a także generalnie – biomasa.
Rządowe działania dla zrównoważonego lotnictwa
Od 1 października 2026 r. rząd Singapuru wprowadza dopłaty do lotu, jeżeli dany samolot jest tankowany SAF. Stawka będzie uzależniona od odległości oraz klasy, w której pasażer zakupił bilet. Wysokość dopłaty w przypadku klasy biznes i klasy 1 ma wynieść 41,6 dolara singapurskiego czyli 31,95 dolara amerykańskiego. Dodatkowa dopłata będzie dotyczyć także transportu towarowego.
Czytaj też: W Poznaniu powstaje pierwszy w Polsce zeroemisyjny budynek zasilany OZE
W pierwszym etapie dopłata będzie dotyczyć jedynie lotów do Kanady, USA i państw Ameryki Łacińskiej. Obejmie samoloty opuszczające kraj.
To element planu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS), który zakłada, iż krajowe i międzynarodowe lotnictwo do 2050 r. osiągnie pełną bezemisyjność. Częścią realizacji tej koncepcji jest stworzenie funduszu SAF. Środki z opłat zostaną przeznaczone na dalszy rozwój niskoemisyjnego lotnictwa, nad czym pieczę sprawować będzie CAAS.
– Singapore Sustainable Aviation Fuel Company Ltd. (SAFCo) będzie zarządzać zakupem, przydzielaniem i administracją SAF i EA, aby uzyskać najlepszy stosunek jakości do ceny oraz zapewnić przejrzystość i odpowiedzialność w wykorzystaniu funduszu – poinformowało CAAS w oświadczeniu.
Wykorzystają paliwo, które sami produkują
W 2026 r. rozpocznie się budowa zakładu produkującego SAF na terenie Singapuru. Prace maja zostać ukończone w 2028 r. To wspólny projekt dwóch firm. Aster zapewni dostawy energii odnaiwlanej do produkcji, surowce oraz zajmie się bieżącym operowaniem instalacją. Z kolei Aether Fuels dostarczy technologię do produkcji SAF. Przedsięwzięcie otrzymało nazwę Project Beacon.
Czytaj też: Mercedes zaprezentował nowy model auta z powłoką fotowoltaiczną
Powstające w zakładzie paliwo lotnicze będzie certyfikowane. Roczna wydajność zakładu ma sięgać 2 000 t, a do jego produkcji zostaną wykorzystane różnorodne bioodpady.
– Singapur jest naturalną lokalizacją dla tego przełomowego obiektu, dzięki światowej klasy ekspertom, silnemu nastawieniu na innowacje i stałemu wsparciu ze strony Rady Rozwoju Gospodarczego (EDB) – wyjaśnił Conor Madigan, założyciel i dyrektor generalny Aether.
To nie jedyne działanie związane z ekologicznymi paliwami w Singapurze. Niedawno jako pierwszy kraj Azji podpisał umowę na dostawy bioLNG.
Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj za darmo w internecie!
Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa
Źródło: Airport Technology, Aerospace Global News

2 godzin temu







![[FOTO] Poznaliśmy stypendystów Funduszu im. biskupa Czesława Kaczmarka](https://www.emkielce.pl/media/k2/items/cache/0f05eac1330e4421f0b51c42af79f2e0_XL.jpg)



