Pierwsza na świecie dopłata do lotu wykorzystującego zrównoważone paliwo

2 godzin temu

Singapur wprowadza dopłatę do lotów, które wykorzystują SAF (Sustainable Avaition Fuel), czyli zrównoważone paliwo lotnicze. Państwo-miasto już niedługo uruchomi własne zakłady produkujące ten ekologiczny nośnik energii.

SAF to paliwo lotnicze powstające z odnawialnych produktów. Do jego produkcji może posłużyć wychwycony dwutlenek węgla czy wodór, zużyte oleje kuchenne i inne tłuszcze, a także generalnie – biomasa.

Rządowe działania dla zrównoważonego lotnictwa

Od 1 października 2026 r. rząd Singapuru wprowadza dopłaty do lotu, jeżeli dany samolot jest tankowany SAF. Stawka będzie uzależniona od odległości oraz klasy, w której pasażer zakupił bilet. Wysokość dopłaty w przypadku klasy biznes i klasy 1 ma wynieść 41,6 dolara singapurskiego czyli 31,95 dolara amerykańskiego. Dodatkowa dopłata będzie dotyczyć także transportu towarowego.

Czytaj też: W Poznaniu powstaje pierwszy w Polsce zeroemisyjny budynek zasilany OZE

W pierwszym etapie dopłata będzie dotyczyć jedynie lotów do Kanady, USA i państw Ameryki Łacińskiej. Obejmie samoloty opuszczające kraj.

To element planu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS), który zakłada, iż krajowe i międzynarodowe lotnictwo do 2050 r. osiągnie pełną bezemisyjność. Częścią realizacji tej koncepcji jest stworzenie funduszu SAF. Środki z opłat zostaną przeznaczone na dalszy rozwój niskoemisyjnego lotnictwa, nad czym pieczę sprawować będzie CAAS.

– Singapore Sustainable Aviation Fuel Company Ltd. (SAFCo) będzie zarządzać zakupem, przydzielaniem i administracją SAF i EA, aby uzyskać najlepszy stosunek jakości do ceny oraz zapewnić przejrzystość i odpowiedzialność w wykorzystaniu funduszu – poinformowało CAAS w oświadczeniu.

Wykorzystają paliwo, które sami produkują

W 2026 r. rozpocznie się budowa zakładu produkującego SAF na terenie Singapuru. Prace maja zostać ukończone w 2028 r. To wspólny projekt dwóch firm. Aster zapewni dostawy energii odnaiwlanej do produkcji, surowce oraz zajmie się bieżącym operowaniem instalacją. Z kolei Aether Fuels dostarczy technologię do produkcji SAF. Przedsięwzięcie otrzymało nazwę Project Beacon.

Czytaj też: Mercedes zaprezentował nowy model auta z powłoką fotowoltaiczną

Powstające w zakładzie paliwo lotnicze będzie certyfikowane. Roczna wydajność zakładu ma sięgać 2 000 t, a do jego produkcji zostaną wykorzystane różnorodne bioodpady.

– Singapur jest naturalną lokalizacją dla tego przełomowego obiektu, dzięki światowej klasy ekspertom, silnemu nastawieniu na innowacje i stałemu wsparciu ze strony Rady Rozwoju Gospodarczego (EDB) – wyjaśnił Conor Madigan, założyciel i dyrektor generalny Aether.

To nie jedyne działanie związane z ekologicznymi paliwami w Singapurze. Niedawno jako pierwszy kraj Azji podpisał umowę na dostawy bioLNG.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj za darmo w internecie!

Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa

Źródło: Airport Technology, Aerospace Global News

Idź do oryginalnego materiału