Pasy sygnalizacyjne dla rowerzystów. Mogą poprawić bezpieczeństwo

20 godzin temu

Dużo emocji wzbudził pomysł jednego z radnych Pragi-Północ, który wyszedł z inicjatywą stworzenia pasów wibracyjno-akustycznych, które miałyby zasygnalizować rowerzystom, iż powinni zachować szczególną ostrożność.

W interpelacji złożonej przez Kamila Ciepieńko, radnego dzielnicy Praga-Północ i wydawcy portalu Przegladpraski.pl, czytamy: W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców Pragi proszę o zamontowanie spowalniaczy dla rowerów przed przejściem dla pieszych na ul. Namysłowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Starzyńskiego. W tym miejscu dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji z udziałem rowerzystów (…) Spowalniacze np. w postaci prostopadłych pasów na ścieżce, o uwypuklonej powierzchni, powinny zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców (cyklistów i kierowców).

Pomysł wzbudził kontrowersje, szczególnie na profilach społecznościowych osób, które na co dzień poruszają się rowerem. Część internautów uznała inicjatywę radnego jako niepotrzebną i niebezpieczną. Wielu przekonywało, iż progi zwalniające są nielegalne.

– Prostopadle pasy na ścieżce, o uwypuklonej powierzchni, to nie jest próg zwalniający znany z ulic – mówi Kamil Ciepieńko. – Celem pasów, o których piszę w interpelacji, jest zasygnalizowanie rowerzyście, iż zbliża się do przejścia i powinien zachować ostrożność, podobnie jak kierowca z jego lewej strony.

Jak dodaje radny; problemem jest to, iż jeżeli kierowca nie zachowa ostrożności, to nic mu się nie stanie, odwrotnie niż ktoś, kto jedzie rowerem. – Tu chodzi tylko o bezpieczeństwo – mówi radny Ciepieńko.

W mediach społecznościowych, na profilu roweroWAWA czytamy m.in. Pasy akustyczne są przewidziane dla pojazdów mających pudło rezonansowe w postaci na przykład karoserii. Rowerów nijak nie spowalniają, ale z pewnością pozwalają zwrócić uwagę.

Pomysł był dotychczas stosowany tylko na drogach, po których poruszają się przede wszystkim samochody. To tzw. pasy wibracyjno-akustyczne, które mają przypominać o zachowaniu szczególnej ostrożności i wyhamowaniu np. przed przejazdem kolejowo-drogowym. Wykorzystanie ich na ścieżkach rowerowych jest nowym pomysłem, o którym warto porozmawiać, szczególnie, iż coraz częściej dochodzi do wypadków z udziałem rowerzystów.

Idź do oryginalnego materiału