Panele solarne na ciężarówkach. Green Energy Group obniża zużycie paliwa

enerad.pl 1 dzień temu

CIGS w praktyce – wyniki testów ze Szwecji

W 2023 roku Green Energy Group rozpoczęła współpracę z Samat International AB – firmą transportową ze Szwecji. Celem projektu była redukcja emisji CO₂ i zużycia diesla w samochodach ciężarowych o 1%. Po 15 miesiącach testów udało się osiągnąć 5% oszczędności. W praktyce oznaczało to zmniejszenie zużycia paliwa o 11240 litrów oraz ograniczenie emisji CO₂ o 30 ton w 12 pojazdach.

Okres zwrotu inwestycji w panele wyniósł zaledwie 12 miesięcy. Zmniejszono także czas pracy silnika na biegu jałowym o 21%, a żywotność akumulatorów uległa podwojeniu.

Rozszerzenie wdrożeń na inne rynki

Na podstawie wyników z projektu pilotażowego Green Energy wprowadza swoje rozwiązania do floty ciężkiego transportu w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Firma zakłada, iż wdrożenie systemów solarnych może przełożyć się na 5% redukcję emisji, co odpowiada 50 milionom ton CO₂ mniej.

Technologia dostosowana do warunków drogowych

System VIPV (vehicle-integrated photovoltaics) oparty jest na lekkiej, bezszklowej technologii cienkowarstwowej CIGS. Moduły montowane są na dachach ciężarówek, naczep i autobusów dalekobieżnych. Ich zadaniem jest wspieranie systemów elektrycznych pojazdu i ograniczenie pracy generatora, co prowadzi do oszczędności paliwa.

Panele mają grubość 3 mm i wagę poniżej 2,4 kg/m². Działają w zakresie temperatur od -40°C do 85°C i wytrzymują obciążenie mechaniczne do 245 kg/m². Zestawy VIPV zawierają panele o łącznej mocy 165 W, sterownik ładowania 40 A oraz zestaw okablowania i zabezpieczeń. Producent deklaruje 90% wydajności po 10 latach użytkowania oraz 80% po 25 latach.

Efektywność w liczbach i nowe wdrożenia

W 2024 roku Green Energy osiągnęła produkcję energii na poziomie 103 MWh. Przełożyło się to na oszczędność 698000 litrów diesla oraz ograniczenie emisji CO₂ o 1900 ton. Firma planuje potroić produkcję w 2025 roku.

Z technologii korzystają już m.in. Arla i DFDS z Danii, Postnord ze Szwecji, MD Logistika z Czech oraz FlixBus z Niemiec. Ponad 40 pojazdów Samat International zostało wyposażonych w panele CIGS, a ich roczna produkcja energii wyniosła 92,3 kWh na pojazd.

Skuteczność, która się opłaca

Według Martina Thaysena, prezesa Green Energy Group, redukcja zużycia paliwa o 5% w branży transportowej o niskich marżach ma ogromne znaczenie ekonomiczne. Zwrot z inwestycji może nastąpić już po 10–18 miesiącach.

Firmy transportowe wskazują, iż mimo znaczenia dekarbonizacji, kluczowa pozostaje dziś efektywność paliwowa. W sytuacji, gdy elektryfikacja floty jest kosztowna i trudna, technologia solarna stanowi realną i opłacalną alternatywę.

Plany na przyszłość i rozwój technologii

Green Energy zapowiada rozwój trzeciej generacji swojego systemu. Nowe rozwiązania mają dostarczać więcej energii z tej samej powierzchni oraz oferować lepsze dane operacyjne. Przewiduje się wzrost sprawności o 30–50% w ciągu najbliższych 3–4 lat.

Firma została wyróżniona przez duński dziennik gospodarczy Børsen jako jeden z przykładów zrównoważonego rozwoju w 2025 roku.

Zobacz również:
  • Emisje gazów cieplarnianych z samochodów osobowych w UE – aktualizacja 2025: BEV-y wciąż najczystsze
  • Komisja Europejska proponuje większą elastyczność dla producentów samochodów w realizacji celów CO₂ na lata 2025–2027
  • Dolphin Surf: BYD wprowadza najtańszy samochód elektryczny do Europy

Źródło: Green Energy

Idź do oryginalnego materiału