Europejskie badania nad pojazdami z panelami PV
Wspólne badania prowadzone przez Holenderską Organizację ds. Stosowanych Badań Naukowych TNO, niemiecki Instytut Fraunhofera ds. Systemów Energetyki Słonecznej ISE oraz firmy Lightyear, IM Efficiency i Sono Motors pozwoliły ocenić potencjał pojazdów zintegrowanych z panelami fotowoltaicznymi (VIPV) na europejskich drogach. Projekt SolarMoves trwał dziewięć miesięcy i objął ponad 1 mln kilometrów przejechanych przez 18 różnych pojazdów – od ciężarówek, przez autobusy, po samochody dostawcze i osobowe.
Wyniki: efektywność paneli zależna od miejsca montażu
Zebrane dane potwierdziły, iż panele montowane na bokach pojazdów otrzymują średnio o 50% mniej promieniowania słonecznego niż te na dachu. Jak podkreśliła dr Lenneke Slooff-Hoek, starsza badaczka z TNO:
„Pomiary przeprowadzone podczas cykli jazdy w Holandii i północnych Niemczech potwierdzają, iż boczne panele otrzymują średnio 1,3 kWh/m2 rocznie, a dachowe 2,8 kWh/m2.”
W raporcie przedstawiono dwa studia przypadków: ciężarówkę dostawczą z Beneluksu (IM Efficiency) oraz porównanie autobusów miejskich na Słowacji (Sono Motors).
Zacienienie – najważniejszy czynnik wydajności VIPV
Badanie wykazało, iż dokładne modelowanie wpływu zacienienia (przez budynki, drzewa czy inne pojazdy) jest niezbędne dla wiarygodnej oceny produkcji energii przez panele. Christian Braun, starszy inżynier z Fraunhofer ISE, zaznaczył:
„Zalecamy udoskonalenie modeli zacienienia oraz uwzględnianie danych dotyczących konkretnej trasy i zachowań użytkowników, aby poprawić dokładność prognoz wydajności VIPV.”
Walidacja modeli i zużycia energii
Kampania SolarMoves pozwoliła także potwierdzić trafność modeli predykcyjnych zużycia energii i produkcji z PV. W badaniach wykorzystano m.in. Lightyear 0, Forda E-transit (Sono Motors) oraz ciężarówkę eVolvo (IM Efficiency). Wstępne wyniki dla Lightyear 0 wykazały wysoką zgodność symulacji z rzeczywistymi pomiarami – zarówno pod względem uzysków z PV, jak i zużycia energii przez pojazd. W przypadku samochodów osobowych w południowej Europie VIPV może pokryć choćby do 50% rocznego zapotrzebowania na energię, a w Europie Centralnej – 35%. Autorzy podkreślają jednak, iż do pełnej oceny potrzeba danych z kolejnych sezonów.
Rozszerzenie badań i perspektywy na przyszłość
W 2025 roku projekt SolarMoves poszerzy zakres badań o Europę południową i wschodnią, by lepiej ocenić wpływ warunków geograficznych i sezonowych. Ostateczny raport, zawierający rekomendacje dotyczące optymalizacji wdrożeń VIPV, zostanie opublikowany w 2026 roku.
O projekcie SolarMoves
SolarMoves to europejski projekt pilotażowy realizowany przez TNO, Fraunhofer ISE, Sono Motors, IM Efficiency i Lightyear. Działania te realizowane są na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE) i mają na celu ocenę potencjału energii słonecznej w transporcie oraz jej wpływu na politykę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Europie.
Źródło: Fraunhofer ISE