Elektromobilność w Polsce
Według Licznika Elektromobilności udostępnionego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na koniec listopada 2024 w Polsce były zarejestrowane 78 142 samochody całkowicie elektryczne (BEV), przy czym największą grupę stanowiły samochody osobowe (70 342). W okresie od stycznia do końca listopada 2024 park samochodów osobowych BEV powiększył się o 19 656 sztuk, czyli o 815 pojazdów więcej niż w analogicznym okresie w 2023. Leasing samochodów elektrycznych cieszył się dużym zainteresowaniem m.in. dzięki programowi dofinansowania „Mój elektryk”. Podkreślmy tutaj, iż wsparcie jest przyznawane tylko na samochody w pełni elektryczne i wodorowe (napęd hybrydowy jest wykluczony).
Czym leasing auta elektrycznego różni się od leasingu auta spalinowego?
Jeśli chodzi o formalności czy warunki finansowania, leasing samochodu elektrycznego nie różni się niczym od leasingu samochodu spalinowego czy hybrydy. Można w ten sposób finansować zarówno pojazdy nowe, jak i używane. Okres finansowania wynosi zwykle nie mniej niż 2 lata (l. operacyjny) i dłużej niż 5 lat (istnieje możliwość przedłużenia po spełnieniu określonych warunków). Warto tutaj pamiętać, iż leasing samochodów elektrycznych dostępny jest zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób nieprowadzących działalności gospodarczej (jest to tzw. leasing konsumencki).
Jaki samochód elektryczny można wziąć w leasing? Oto kilka popularnych w Polsce modeli:
- Nissan Leaf
- Tesla Model 3
- Audi Q4 e-tron
- Kia EV6
- Volkswagen ID.4
- Škoda Enyaq
- BMW i4.
Leasing samochodów elektrycznych a koszty uzyskania przychodów
Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu, ponieważ taka forma finansowania pozwala uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów wydatki związane ze spłatą leasingu. Przy leasingu operacyjnym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu raty leasingowe w całości (część kapitałową i odsetkową), natomiast przy leasingu finansowym kosztami będą część odsetkowa raty oraz odpisy amortyzacyjne. Co ważne, od 2019 roku opłaty leasingowe i odpisy amortyzacyjne można uwzględniać w kosztach w całości, o ile wartość samochodu (spalinowego lub hybrydowego) nie przekracza 150 tys. złotych. Leasing samochodów elektrycznych jest pod tym względem korzystniejszy, ponieważ tutaj limit kosztów wynosi 225 tys. złotych.
Leasing auta elektrycznego a OZE
Leasing auta elektrycznego można powiązać z inwestycją w OZE. Własne panele fotowoltaiczne czy przydomowa turbina wiatrowa pozwoli ograniczyć wydatki związane z zasilaniem pojazdu oraz uniezależnić się od publicznych stacji ładowania. Z kolei koszty montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej lub wiatrowej można pokryć z pomocą programów dofinansowania („Czyste Powietrze”, „Mój Prąd”, „Moja Elektrownia Wiatrowa”). Co ciekawe, instalację fotowoltaiczną można zintegrować z ładowarką do samochodu. Dzięki temu nadwyżka wyprodukowanego prądu będzie kierowana do ładowarki (i leasingowanego auta), a nie do zewnętrznej sieci energetycznej.
Czy leasing samochodu elektrycznego się opłaca?
Leasing samochodów elektrycznych może się opłacać ze względu na niższe koszty eksploatacyjne. W elektryku nie trzeba wymieniać oleju ani filtrów (oleju, paliwa), a okres leasingu jest na tyle krótki, iż korzystający nie poniesie kosztów wymiany baterii. Ponadto korzystanie z samochodu elektrycznego wiąże się z pewnymi przywilejami. Samochody BEV są zwolnione z opłat za parkowanie w publicznych strefach płatnego parkowania. Samochodem elektrycznym można również bez przeszkód przemieszczać się po strefach czystego transportu, a także korzystać z buspasów. Tym sposobem korzystający może zaoszczędzić i nie traci czasu w korki czy szukanie darmowego miejsca postojowego w centrum.