Nowe paliwo ORLENU dostępne już na trzech lotniskach w Polsce
Wprowadzenie SAF to istotny krok w realizacji strategii koncernu do 2035 roku.
– Wprowadzamy SAF do oferty, aby sprostać wymogom dekarbonizacji i oczekiwaniom przewoźników oraz pasażerów – powiedział Ireneusz Sitarski, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.
Czym jest SAF i jakie korzyści przynosi jego stosowanie?
SAF to paliwo produkowane z surowców odnawialnych lub odpadowych, które spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju. Do jego produkcji można wykorzystać m.in. oleje posmażalnicze, odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze oraz leśne. Paliwo to nie wpływa negatywnie na zasoby leśne, wodne ani żywnościowe.
W praktyce komponent SAF miesza się z tradycyjnym paliwem lotniczym JET. Dzięki temu możliwe jest natychmiastowe wykorzystanie go w w tej chwili stosowanych silnikach lotniczych bez konieczności ich modyfikacji.
Jak podkreśla Adam Sanocki, Członek Zarządu Polskich Portów Lotniczych:
– Wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej. Pomoże on przewoźnikom zredukować emisje i wspiera realizację strategii ESG.
SAF jako odpowiedź na unijne regulacje i strategie zrównoważonego rozwoju
Paliwa SAF emitują znacznie mniej gazów cieplarnianych niż paliwa konwencjonalne. Zastosowanie odnawialnych źródeł energii podczas produkcji paliwa wpływa na ograniczenie emisji w całym łańcuchu – od wytworzenia paliwa po jego spalenie w silnikach samolotów.
Wprowadzenie SAF to także odpowiedź ORLENU na unijne rozporządzenie ReFuelEU Aviation. Przepisy zakładają, iż w 2025 roku SAF ma stanowić co najmniej 2% całkowitej sprzedaży paliw lotniczych w Unii Europejskiej. Wymóg ten dotyczy lotnisk, które w ubiegłym roku obsłużyły ponad 800000 pasażerów lub 100000 ton cargo.
Obecnie ORLEN oferuje SAF na trzech polskich lotniskach: w Warszawie, Krakowie i Katowicach.
Perspektywy rozwoju i plany ORLEN na przyszłość
Dorota Dmuchowska, Członek Zarządu ds. Operacyjnych PLL LOT, podkreśla znaczenie dostępności SAF:
– Choć dostęp do tego paliwa jest wciąż ograniczony, jego obecność na wybranych lotniskach w Polsce ułatwi realizację strategii zrównoważonego rozwoju LOT-u i spełnienie unijnych wymogów.
ReFuelEU Aviation zakłada dalszy wzrost udziału SAF: do 6% w 2030 roku, 20% w 2035 roku i aż 70% w 2050 roku. ORLEN, aby sprostać tym wymaganiom, rozwija w Płocku instalację HVO (uwodornienia olejów roślinnych). Dzięki niej możliwa będzie produkcja paliwa lotniczego z olejów spożywczych pochodzących z gastronomii. Do czasu uruchomienia instalacji koncern korzysta z zagranicznych dostaw komponentów.
Inicjatywy ORLEN wspierające dekarbonizację sektora lotniczego
Wprowadzenie SAF nie jest jedynym działaniem ORLENU w kierunku dekarbonizacji lotnictwa. W ramach projektu HySPARK planowana jest budowa stacji tankowania wodoru przy Lotnisku Chopina w Warszawie. Będą z niej korzystać zeroemisyjne pojazdy obsługi naziemnej. To kolejny krok koncernu w kierunku zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji w transporcie lotniczym.
Zobacz również:- ORLEN i Microsoft: największe wdrożenie AI w Europie Środkowej już ruszyło
- ORLEN kończy z rosyjską ropą. Od lipca 2025 region całkowicie niezależny
- ORLEN stawia największe morskie turbiny wiatrowe w Europie
Źródło: ORLEN