Nowe huby ładowania ORLEN do końca 2025 roku
Podczas panelu „Infrastruktura ładowania w Polsce, czy kiedyś będzie wystarczająca?” na Kongresie Nowej Mobilności 2025 w Katowicach, przedstawiciele branży dyskutowali o stanie i perspektywach rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce.
Ciągle jesteśmy na etapie nadrabiania zaległości. Cały czas rozwój infrastruktury nie nadąża w stosunku do przyrostu samochodów elektrycznych. Po prostu potrzebujemy jeszcze szybszej inwestycji w rozwój infrastruktury
– Maciej Zwiewka, Fleet Sales Director, Volkswagen Financial Services.
W latach 2019-2024 liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce wzrosła ponad sześciokrotnie. Mimo tego, infrastruktura wciąż pozostaje mniej rozwinięta niż w wielu krajach Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście potencjału elektryfikacji polskiej floty.
Plany ORLEN na rynku elektromobilności
My jako ORLEN, mamy stacje benzynowe w miejscach najlepszych dla tranzytu. To idealne lokalizacje do zrobienia w nich hubów do ładowania pojazdów. Pierwsze kilkanaście hubów oddamy do końca tego roku. Będą wielostanowiskowe, a każde stanowisko o minimalnej mocy 200 kW. Zamierzamy tę działalność rozwijać
– Krzysztof Kaczyński, dyrektor wykonawczy ds. elektromobilności w ORLEN.
ORLEN planuje także wdrażanie miejskich hubów ładowania, z cenami dostosowanymi do oczekiwań mieszkańców. Według przedstawiciela spółki, najważniejsze będzie zapewnienie szybkiego ładowania i atrakcyjnych warunków dla użytkowników, zbliżonych czasowo do tankowania tradycyjnego paliwa.
Zdajemy sobie sprawę, iż najtańsze ładowanie jest w domu, ale jeżeli równie tanie będą huby miejskie, a ładowanie będzie szybkie, stanowiska wielopunktowe, a czas zbliżony do tankowania paliwa tradycyjnego, to takie huby staną się bardzo atrakcyjne dla klientów
– Krzysztof Kaczyński.
Wyzwania dla infrastruktury ładowania
Paneliści zwracali uwagę, iż realizacja celów unijnego rozporządzenia AFIR oraz zapewnienie ładowania pojazdów ciężkich to najważniejsze wyzwania dla rynku. Przyspieszenie rozbudowy ogólnodostępnych punktów ładowania oraz stworzenie warunków do masowego rozwoju elektromobilności wymaga dalszych inwestycji i wdrażania nowych technologii.
Możemy stosować rozwiązania, które są już znane, np. ładowarki o mocy 1 MW lub choćby 1,5 MW. Tylko może to być bardzo kosztowne, a nie dać zwrotu inwestycji we właściwym czasie. jeżeli do 80 proc. baterii będziemy ładować w 20 minut na autostradzie, to zyskanie 10 minut może być potwornie kosztowne kompleksowo i technologicznie
– Krzysztof Kaczyński.
Kongres Nowej Mobilności 2025 – podsumowanie wydarzenia
Szósta edycja Kongresu Nowej Mobilności odbyła się w dniach 23-25 września 2025 roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W ramach wydarzenia na 10 scenach wystąpiło ponad 400 prelegentów, a program objął 250 punktów oraz sześć ścieżek tematycznych, dotyczących m.in. transportu, energetyki, urbanistyki i polityki klimatycznej. Strefa EXPO zajmowała 12 tys. mkw.
Źródło: PAP MediaRoom