ORLEN otwiera terminal offshore w Świnoujściu – pierwszy kontrakt już podpisany

enerad.pl 2 dni temu

Nowy terminal offshore w Świnoujściu

Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, zlokalizowany w Świnoujściu, to pierwsza tego typu infrastruktura w Polsce. Obiekt został zaprojektowany przez ORLEN Neptun, należący do Grupy ORLEN. W założeniu ma obsługiwać inwestycje koncernu, jak również inne projekty realizowane na Bałtyku – zarówno przez polskie, jak i zagraniczne podmioty.

Jeden z najnowocześniejszych obiektów w Europie

Nowo otwarty terminal jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie. Umożliwia obsługę największych jednostek typu jack-up i heavy-lift, przeznaczonych do transportu i instalacji turbin wiatrowych o mocy około 15 MW. Terminal wyposażono w infrastrukturę pozwalającą na składowanie elementów takich jak fundamenty monopalowe, wieże, łopaty, gondole czy komponenty sieciowe. Obiekt może również przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych o masie do 24 tys. ton.

Zatrudnienie i korzyści dla regionu

Terminal będzie obsługiwany przez kilkudziesięciu pracowników. Jego działalność stworzy nowe możliwości dla firm z regionu, zwłaszcza tych zajmujących się logistyką i obsługą portową. Dzięki dogodnej lokalizacji – z dostępem do kolei, dróg, lotniska i terminalu promowego – terminal ma oferować wysoką efektywność operacyjną.

Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds Polska, podkreślił rolę lokalnych firm w realizacji projektu BC-Wind.

– „Zależy nam, aby budować wartość razem z polskimi partnerami i wzmacniać kompetencje rodzimego rynku w zakresie morskiej energetyki wiatrowej” – zaznaczył.

Długoterminowy kontrakt z Ocean Winds

Pierwszym partnerem biznesowym terminala została firma Ocean Winds – hiszpańsko-francuskie konsorcjum należące do światowych liderów rynku offshore. Podpisana umowa obejmuje wynajem niemal całej powierzchni terminala. Obiekt będzie wykorzystywany do realizacji projektu BC-Wind, położonego ok. 150 mil morskich od Świnoujścia (czyli około 228 km).

W porcie odbywać się będzie przyjmowanie i przygotowanie elementów fundamentów, ich magazynowanie oraz załadunek na jednostki instalacyjne. Obsługę przeładunków zapewnią firmy lokalne z doświadczeniem międzynarodowym.

Znaczenie inwestycji dla Grupy ORLEN

Według Ireneusza Fąfary, prezesa zarządu ORLEN, inwestycja stanowi istotny krok w rozwoju krajowego przemysłu offshore. Podkreślił, iż baza w Świnoujściu będzie wykorzystywana przy projektach Grupy ORLEN, w których udział polskiego kapitału wyniesie choćby 50%.

– „Nasza inwestycja to wielka szansa rozwojowa dla całego regionu i polskich firm obsługujących morską energetykę wiatrową” – dodał Fąfara.

Potencjał terminala w kontekście europejskim

Prezes ORLEN Neptun, Janusz Bil, zwrócił uwagę na przewagi terminala w kontekście regionu Morza Bałtyckiego. Jak zaznaczył, jest to jedna z nielicznych infrastruktur, która może obsługiwać instalacje z turbinami o mocy 15 MW. Zainteresowanie terminalem już teraz jest duże.

Cel: 6,4 GW z morskich farm do 2035 roku

Inwestycja wpisuje się w strategię ORLEN2035. Grupa zakłada osiągnięcie 12,8 GW mocy zainstalowanej w OZE, z czego 6,4 GW ma pochodzić z morskich farm wiatrowych. Nowy terminal ma odegrać kluczową rolę w realizacji tych planów.

Zobacz również:
  • ORLEN stawia na bioróżnorodność. Nowa polityka środowiskowa zaprezentowana na EKF 2025
  • Najwyższe standardy bezpieczeństwa i technologii: Morski Terminal ORLEN w Gdańsku gotowy do działania
  • ORLEN przeciw regulacjom UE – gaz ziemny filarem transformacji
  • Memorandum Orlenu i Naftogazu – wsparcie dla bezpieczeństwa energetycznego Ukrainy

Źródło: ORLEN

Idź do oryginalnego materiału