ORLEN Neptun z nową umową – terminal w Świnoujściu najważniejszy dla rozwoju offshore na Bałtyku

enerad.pl 2 godzin temu

Nowy kontrakt ORLEN Neptun – wsparcie dla farmy Baltica 2

ORLEN Neptun podpisał kolejną umowę na wykorzystanie infrastruktury Świnoujście Offshore Terminal. Tym razem partnerem została firma Smulders, znana z produkcji wewnętrznych platform dla morskich farm wiatrowych. W ramach porozumienia, w terminalu Grupy ORLEN będą magazynowane i montowane stalowe komponenty przeznaczone dla projektu Baltica 2.

Terminal w Świnoujściu – centrum instalacyjne offshore wind

Świnoujście Offshore Terminal już teraz pełni rolę najważniejszego centrum instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w regionie Morza Bałtyckiego. Wcześniej podobną umowę zawarto z firmą Ocean Winds dla projektu BC-Wind. Docelowo terminal umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, obsługując zarówno polskie, jak i międzynarodowe inwestycje.

Obiecaliśmy Polakom energię jutra i konsekwentnie realizujemy tę obietnicę. Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu. Energia jutra to także rozwój naszej gospodarki. Otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już stał się najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego. Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra – sektorze morskiej energetyki wiatrowej.

Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN

Szczegóły współpracy ze Smulders

Umowa przewiduje wynajem powierzchni terminala jako zaplecza budowy MFW Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Ørsted. Terminal posłuży do dostaw, składowania i montażu platform SIP (Service Inspection Platforms), które następnie trafią na miejsce instalacji na morzu. W terminalu powstanie również hala produkcyjna, w której prowadzone będą prace przygotowawcze, montażowe i naprawcze.

Infrastruktura terminala – możliwości i znaczenie dla regionu

Świnoujście Offshore Terminal został zaprojektowany z myślą o obsłudze największych statków do realizacji projektów offshore z turbinami o mocy ok. 15 MW. Terminal oferuje dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy, a położenie w głębi lądu zapewnia optymalne warunki pogodowe podczas eksploatacji. Lokalizacja umożliwia także obsługę projektów na wodach Niemiec, Szwecji i Danii.

Plany rozwoju Grupy ORLEN w offshore

Terminal powstał głównie z myślą o obsłudze projektów offshore Grupy ORLEN w ramach drugiego etapu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W 2023 roku koncern uzyskał koncesje na budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW. Pierwsza z nich, Baltic East (1 GW), powstanie na wysokości Choczewa i jest przygotowywana do grudniowej aukcji. Kolejne cztery koncesje zlokalizowane są w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu farm, a pełna realizacja wszystkich projektów przewidziana jest do 2040 roku.

Smulders – partner z doświadczeniem

Smulders to uznany producent fundamentów morskich farm wiatrowych, umożliwiających dostęp do turbin i rozdzielni podczas interwencji technicznych. W ramach projektu Baltica 2 firma rozpocznie produkcję platform w zakładzie w Żarach, a ich montaż odbędzie się w terminalu w Świnoujściu.

Źródło: ORLEN S.A.

Idź do oryginalnego materiału