ORLEN na KNM 2025: wodór kluczowym elementem dekarbonizacji transportu

enerad.pl 1 tydzień temu

Rosnące znaczenie wodoru w globalnej transformacji energetycznej

W 2024 roku światowe zapotrzebowanie na wodór osiągnęło niemal 100 mln ton, z czego jedynie około 1% stanowił wodór niskoemisyjny. Dynamiczny wzrost mocy produkcyjnych – z prognozowanych 33 GW do końca 2025 roku do ponad 300 GW do 2030 roku – stanowi poważne wyzwanie technologiczne i finansowe dla branży.

ORLEN – lider produkcji wodoru w Europie

Podczas debaty „Napędzając wodorową rewolucję” na Kongresie Nowej Mobilności w Katowicach, Jakub Lubiński, dyrektor Działu Technologii Wodorowych ORLEN, podkreślił znaczącą pozycję firmy:

ORLEN jest jednym z trzech największych w Europie producentów wodoru i piątym na świecie. Więc ani technologicznie, ani w żaden inny konwencjonalny sposób nie odbiega od standardów światowych.

Strategia ORLEN zakłada wdrażanie wodoru jako kluczowego elementu dekarbonizacji, szczególnie w sektorze transportu. Koncern rozwija wodór jako alternatywne paliwo, które w tej chwili zasila ogniwa w pojazdach, a w przyszłości może być stosowane również w silnikach spalinowych.

Wyzwania i bariery rozwoju rynku wodorowego

Największym wyzwaniem dla branży pozostają wysokie koszty produkcji wodoru, które przekraczają akceptowalne poziomy w wielu sektorach gospodarki. Uczestnicy kongresu dyskutowali o sposobach przyspieszenia rozwoju gospodarki wodorowej, zapewniając jednocześnie jej opłacalność i skalę.

Ogromne środki idą dzisiaj na dystrybucję wodoru, który jest wożony choćby po 300 km, gdy wiemy, iż obszar ekonomicznej zasadności wożenia wodoru to jest maksymalnie 170 km. jeżeli dzisiaj mamy dowozić z bardzo daleka, to wiadomo, iż ceny będą wysokie. Możemy dostarczyć jakąś część, produkując na miejscu, a nie musi być to duży elektrolizer, a to automatycznie obniży koszty.

Szymon Płoński, wiceprezes Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa.

Inwestycje ORLEN w infrastrukturę wodorową

ORLEN rozwija sieć stacji wodorowych, zlokalizowanych głównie przy istniejących obiektach konwencjonalnych, aby wykorzystać synergię w zakresie systemów kasowych i płatniczych. Stacje mają obsługiwać zarówno pojazdy osobowe, jak i flotę komunikacji miejskiej oraz samochody ciężarowe.

Dzięki takiemu rozwiązaniu ORLEN może korzystać z logistyki, która dystrybuuje paliwa. Wodór jest dostarczany z centralnych jednostek wytwórczych. Transport realizujemy z pomocą bateriowozów, które pod ciśnieniem 300 bar przewożą wodór na stację, gdzie następnie jest sprężany do wymaganych wartości.

– Jakub Lubiński, dyrektor Działu Technologii Wodorowych ORLEN.

Ważnym elementem strategii koncernu są moce wytwórcze dedykowane sektorowi automotive. Do 2035 roku ORLEN planuje sprzedaż i dystrybucję 12 tys. ton wodoru przeznaczonego dla motoryzacji.

Kongres Nowej Mobilności 2025 – platforma wymiany wiedzy

Kongres Nowej Mobilności w Katowicach zgromadził ponad 400 prelegentów, którzy w ramach 250 punktów programu omawiali kwestie transportu, energetyki, urbanistyki i polityki klimatycznej. Strefa EXPO objęła 12 tys. mkw., a wydarzenie podzielono na sześć ścieżek tematycznych.

Źródło: PAP Media Room Biznes

Idź do oryginalnego materiału