
Plany pełnego wdrożenia sieci komórkowej 5G w torontońskim metrze ponownie napotykają opóźnienia. Z raportu TTC dotyczącego najważniejszych projektów infrastrukturalnych wynika, iż operator Rogers Communications Inc. najprawdopodobniej nie dotrzyma federalnego terminu wyznaczonego na koniec grudnia 2025 r.
Raport, który zostanie przedstawiony zarządowi Toronto Transit Commission w przyszłą środę, wskazuje, iż opóźnienia wynikają nie z działań Rogersa, ale z ograniczeń po stronie samego systemu TTC. Chodzi m.in. o usuwanie azbestu, konieczność przekierowania zasobów technicznych oraz ograniczone możliwości prowadzenia prac w tunelach.
Tylko 70 proc. tuneli gotowych do końca roku
Zgodnie z federalnymi wymogami z 2023 r., usługi głosowe, SMS i transmisji danych powinny działać w 80 proc. tuneli metra do grudnia 2025 r., a w całej sieci rok później. Tymczasem prognozy TTC są mniej optymistyczne:
- 70% tuneli ma być gotowych do końca 2025 r.,
- 88% tuneli – do końca 2026 r.,
- pełna realizacja projektu – dopiero w II kwartale 2027 r..
Przyczyny opóźnień: od konserwacji po odwołane zamknięcia
Autorzy raportu wskazują na szereg problemów, które spowolniły inwestycję:
- konieczność usuwania azbestu na stacjach między Eglinton a York Mills oraz Dundas West a Lansdowne,
- ograniczone „okna czasowe” na prace Rogersa — możliwe jedynie nocami i w weekendy,
- odwoływane zamknięcia linii, które uniemożliwiły prowadzenie instalacji i napraw w tunelach,
- priorytetyzacja prac konserwacyjnych TTC, które wymagały wykorzystania samochodów służbowych i zasobów na pilne naprawy infrastruktury.
Rzecznik TTC odmówił komentarza w sprawie prognozowanych opóźnień i nie wskazał bezpośrednich przyczyn.
Gdzie 5G działa już teraz?
Choć projekt jest opóźniony, znaczna część sieci została już uruchomiona. w tej chwili pasażerowie mają dostęp do sieci komórkowej na:
- każdej stacji metra,
- tunelach śródmiejskich między St. George – Bloor-Yonge – Union,
- linii 1 między Sheppard West a Vaughan Metropolitan Centre,
- odcinkach linii 2 między Kipling–Islington oraz Keele–Dundas West,
- nowych fragmentach linii 1 (m.in. Dupont–St. George, St. Clair–Davisville).
Prace nad siecią na linii 4 jeszcze się nie rozpoczęły.
Rogers przejął projekt po latach sporów
Rogers rozpoczął modernizację sieci metra w kwietniu 2023 r., gdy przejął system od BAI Canada. Zapowiedział wtedy pełną przebudowę infrastruktury — wcześniej dostęp do niej mieli wyłącznie klienci Freedom Mobile.
Po burzliwych negocjacjach i publicznych sporach Rogers zawarł porozumienie z Bell i Telus, co umożliwiło wszystkim operatorom korzystanie z rozwijanej sieci.
Co dalej?
Raport TTC wskazuje, iż kolejne etapy obejmują:
- dalszą instalację sprzętu w tunelach,
- wspieranie Rogersa w pracach na stacjach i przy usuwaniu azbestu,
- wsparcie techniczne przy testowaniu sieci po zakończeniu instalacji.
Ministerstwo przemysłu jeszcze nie odniosło się do nowych prognoz harmonogramu.





![[WIDEO] Akcja "Świeć przykładem!" w Gminie Porąbka - 4.12.2025](https://img.bielskiedrogi.pl/2025/12/dsc02353_3af5.jpg)


