Karta Efektywnej Transformacji – nowe priorytety dla polskiej energetyki
3 września w siedzibie Urzędu Regulacji Energetyki (URE) odbyło się XXII spotkanie Zespołu ds. „Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki”. Było to pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego pod przewodnictwem nowej Prezes URE, Renaty Mroczek. Tematem przewodnim dyskusji był rozwój elektromobilności oraz dostosowanie sieci dystrybucyjnych do nowych wyzwań.
Współpraca na rzecz rozwoju elektromobilności
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele wielu kluczowych instytucji, m.in. Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Prace prowadzone są pod patronatem Prezesa URE i koncentrują się na rozwoju ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (OSŁ) w Polsce.
Wśród uczestników znaleźli się także przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Energii, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Polskich Sieci Elektroenergetycznych, PGE Energetyka Kolejowa oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów Niezależnych Energii Elektrycznej.
Cel i założenia Karty Efektywnej Transformacji
Karta Efektywnej Transformacji powstała w 2021 roku jako porozumienie między regulatorem sektora a branżą dystrybucyjną. w tej chwili sygnatariuszami dokumentu jest już 28 podmiotów – początkowo było ich pięciu, w tym najwięksi operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD).
Najważniejsze cele projektu:
- Diagnoza kluczowych potrzeb związanych z pracą sieci, wynikających z wymagań formalno-prawnych oraz rosnącej liczby źródeł odnawialnych podłączanych do sieci OSD do 2030 roku.
- Identyfikacja narzędzi umożliwiających zaspokojenie tych potrzeb.
- Określenie sposobów i źródeł finansowania oraz ocena wpływu na taryfy dla społeczeństwa.
- Zmiana modelu regulacyjnego OSD, wspierająca inwestycje związane z elastycznością pracy sieci i maksymalizacją odbioru energii z OZE.
- Wdrożenie zmian legislacyjnych ułatwiających realizację inwestycji sieciowych i pozyskiwanie środków pomocowych.
Nowe wyzwania: elektromobilność i regulacje unijne
Ważnym aspektem spotkania było dostosowanie działań do wymagań rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Dokument ten nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozwoju sieci ładowania pojazdów elektrycznych, co wymaga inwestycji i efektywnego zarządzania sieciami dystrybucyjnymi.
Prace Zespołu mają na celu nie tylko sprostanie nowym regulacjom, ale również zapewnienie optymalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby dynamicznie rozwijającego się sektora e-mobility w Polsce.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki