Nowe Krajowe ramy polityki dla paliw alternatywnych przyjęte przez Radę Ministrów

enerad.pl 1 dzień temu

Rada Ministrów przyjęła uchwałę dotyczącą nowej wersji Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury. Dokument został przedłożony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska i zastępuje dotychczasowe ramy z 2017 roku, dostosowując krajowe cele do aktualnych zmian prawnych i technologicznych.

Kluczowe założenia nowych ram polityki

  • Do 2030 roku w Polsce ma funkcjonować niemal 87 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych – to ośmiokrotny wzrost w porównaniu z obecnym stanem.
  • Rozwój infrastruktury obejmuje energię elektryczną, metan (CNG i LNG), biometan oraz wodór – ze szczególnym uwzględnieniem niskoemisyjnego i odnawialnego wodoru.
  • Dokument wyznacza kierunki rozwoju dla firm i samorządów, stanowiąc jasny sygnał w planowaniu inwestycji.
  • Nowe ramy uwzględniają zmiany w prawie unijnym i krajowym, w tym rozporządzenie AFIR oraz ustawę o elektromobilności.

Wybrane cele infrastrukturalne do 2030 roku

Rodzaj infrastruktury20252030
Punkty tankowania wodoru (350 barów, ogólnodostępne)15 (obecnie 12)37
Ogólnodostępne punkty ładowania23 670 (obecnie ok. 11 tys.)86 949
Punkty ultraszybkiego ładowania (DC ≥ 150 kW)710 (obecnie 814)2 609

Znaczenie nowych regulacji dla gospodarki i społeczeństwa

  • Przyspieszenie budowy infrastruktury ładowania i tankowania wodoru ma wspierać proces odchodzenia od paliw kopalnych.
  • Transformacja transportu ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza oraz zdrowia obywateli.
  • Nowe cele mają pobudzić rozwój nowoczesnych technologii, innowacyjności przemysłu i badań naukowych w Polsce.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Idź do oryginalnego materiału