Rada Ministrów przyjęła uchwałę dotyczącą nowej wersji Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury. Dokument został przedłożony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska i zastępuje dotychczasowe ramy z 2017 roku, dostosowując krajowe cele do aktualnych zmian prawnych i technologicznych.
Kluczowe założenia nowych ram polityki
- Do 2030 roku w Polsce ma funkcjonować niemal 87 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych – to ośmiokrotny wzrost w porównaniu z obecnym stanem.
- Rozwój infrastruktury obejmuje energię elektryczną, metan (CNG i LNG), biometan oraz wodór – ze szczególnym uwzględnieniem niskoemisyjnego i odnawialnego wodoru.
- Dokument wyznacza kierunki rozwoju dla firm i samorządów, stanowiąc jasny sygnał w planowaniu inwestycji.
- Nowe ramy uwzględniają zmiany w prawie unijnym i krajowym, w tym rozporządzenie AFIR oraz ustawę o elektromobilności.
Wybrane cele infrastrukturalne do 2030 roku
| Rodzaj infrastruktury | 2025 | 2030 | 
| Punkty tankowania wodoru (350 barów, ogólnodostępne) | 15 (obecnie 12) | 37 | 
| Ogólnodostępne punkty ładowania | 23 670 (obecnie ok. 11 tys.) | 86 949 | 
| Punkty ultraszybkiego ładowania (DC ≥ 150 kW) | 710 (obecnie 814) | 2 609 | 
Znaczenie nowych regulacji dla gospodarki i społeczeństwa
- Przyspieszenie budowy infrastruktury ładowania i tankowania wodoru ma wspierać proces odchodzenia od paliw kopalnych.
- Transformacja transportu ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza oraz zdrowia obywateli.
- Nowe cele mają pobudzić rozwój nowoczesnych technologii, innowacyjności przemysłu i badań naukowych w Polsce.

















