Nowe cele klimatyczne UE na 2040 rok: elastyczność, rewizja ETS 2 i polskie postulaty

enerad.pl 1 miesiąc temu

Nowy cel klimatyczny UE na 2040 rok

Podczas posiedzenia Rady UE ds. Środowiska (ENVI) uzgodniono nowy pośredni cel redukcji emisji gazów cieplarnianych na 2040 rok w wysokości 90% na poziomie unijnym. Cel ten ma charakter ogólnounijny i nie przekłada się bezpośrednio na konkretne zobowiązania każdego państwa członkowskiego. Szczegółowe cele narodowe, w tym dla Polski, zostaną określone później, z uwzględnieniem m.in. poziomu PKB.

Stanowisko Polski i najważniejsze uzgodnienia

Polska nie poparła nowego celu, argumentując, iż w obecnych warunkach gospodarczych i geopolitycznych jest on niemożliwy do realizacji. W trakcie negocjacji Polska wywalczyła wprowadzenie dwóch silnych klauzul rewizyjnych, które umożliwiają zmianę celu w przyszłości, jeżeli okaże się to konieczne z powodu sytuacji gospodarczej lub wzrostu cen energii.

  • Komisja Europejska będzie zobowiązana do regularnych przeglądów postępów co dwa lata.
  • W przypadku pogorszenia wskaźników makroekonomicznych UE będzie mogła obniżyć poziom ambicji klimatycznych.

Minister Krzysztof Bolesta podkreślił:

Polityka klimatyczna ma służyć ludziom i być budowana w oparciu o europejskie gospodarki i europejskie technologie. Taką politykę klimatyczną wdrażamy w Polsce i na poziomie Unii.

Opóźnienie wejścia w życie ETS 2

Jednym z najważniejszych postulatów Polski było przesunięcie wejścia w życie systemu ETS 2 o rok – na 2028 r. Ma to zapewnić większą przewidywalność i stabilność cen ogrzewania i paliw oraz dać więcej czasu w termomodernizację i wymianę źródeł ciepła na nisko- lub bezemisyjne. Polska uzyskała także zapowiedź szerokiej rewizji warunków wdrażania ETS 2 do końca 2025 r.

Fundusze ze Społecznego Funduszu Klimatycznego mają być uruchomione zgodnie z planem, a Polska pozostaje największym beneficjentem tych środków.

Kluczowe zmiany w Europejskim Prawie Klimatycznym (EPK)

  • Wprowadzenie dwóch klauzul rewizyjnych, które nadają celowi na 2040 rok charakter aspiracyjny i elastyczny.
  • Regularny, co dwa lata, przegląd postępów realizacji polityki klimatycznej z możliwością rewizji EPK.
  • Szeroki przegląd na przełomie 2028/2029 r., uwzględniający m.in. konkurencyjność gospodarki i ceny energii.
  • Zwiększenie wykorzystania międzynarodowych jednostek redukcji emisji z 3% do 5%.

Znaczenie zmian dla sektora obronnego

Nowe przepisy uwzględniają szczególną sytuację sektora obronnego. Produkcja związana z obronnością, w tym broni i sprzętu wojskowego, ma być chroniona przed nadmiernymi kosztami polityki klimatycznej. Polska postuluje także, by unijne środki rekompensowały pośredni wpływ ETS na ten sektor.

Co oznaczają ustalenia dla Polski?

Decyzja o celu redukcyjnym na 2040 r. dotyczy całej UE, a szczegółowe cele dla poszczególnych państw będą ustalane później. Przykładowo, dotychczasowy cel UE na 2030 r. (55%) przekłada się na 17,7% dla Polski. Nowe podejście zakłada odejście od sztywnych celów na rzecz modelu elastycznego, dostosowanego do realiów gospodarczych.

Korzyści z transformacji energetycznej

  • Niższe ceny energii dzięki odejściu od paliw kopalnych.
  • Zwiększenie niezależności energetycznej Polski i Unii Europejskiej.
  • Rozwój nowych gałęzi gospodarki oraz promocja eksportu niskoemisyjnych technologii.

Transformacja ma być realizowana w sposób służący ludziom, z uwzględnieniem możliwości krajowej gospodarki i europejskich technologii.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Idź do oryginalnego materiału