Głębsze cięcia w Northvolt Skellefteå
Syndyk masy upadłościowej Northvolt poinformował o dalszym ograniczeniu działalności zakładu w Skellefteå. To kolejny etap redukcji po ogłoszeniu upadłości w marcu. Władze miasta podkreślają, iż skutki będą miały szeroki zasięg – nie tylko dla lokalnej społeczności, ale też dla europejskiego sektora elektromobilności.
– To nie tylko fabryka. To przyszłość tysięcy ludzi, wiarygodność zielonego przemysłu w Szwecji i samowystarczalność UE w nowym geopolitycznym układzie energetycznym – stwierdził Lorents Burman, przewodniczący Rady Wykonawczej Gminy Skellefteå.
Apel do Komisji Europejskiej: pakiet Battery Booster
W związku z pogłębiającym się kryzysem przedstawiono Komisji Europejskiej konkretny plan działania. Celem pakietu wsparcia, nazwanego Battery Booster, jest:
- wzmocnienie strategicznej samowystarczalności UE w produkcji baterii,
- ograniczenie ryzyk w pierwszych latach działalności nowych producentów ogniw,
- przyspieszenie drogi do samofinansowania i globalnej konkurencyjności.
Propozycja zakłada wsparcie inwestycyjne oraz pomoc zależną od wolumenów produkcji. Całkowita wartość pakietu to 7–8 miliardów euro. Długofalowo ma on umożliwić pokrycie 40% unijnego zapotrzebowania na baterie do 2030 roku.
Most finansowy na rzecz strategicznej infrastruktury
Lorents Burman zaznaczył, iż szybkie uruchomienie unijnego programu wsparcia może uratować zakład:
– jeżeli państwo zapewni tymczasowe finansowanie pomostowe na kilka miesięcy, najdalej rozwinięta fabryka w Europie będzie mogła kontynuować produkcję. Szwecja dysponuje w tej chwili najbardziej zaawansowaną zdolnością produkcyjną w UE – zaznaczył.
Podkreślił również, iż kontynuacja budowy potencjału produkcyjnego ogniw bateryjnych jest kluczowa nie tylko dla Szwecji, ale i dla całej Unii Europejskiej.
Skutki dla mieszkańców i lokalnej gospodarki
Kryzys wokół Northvolt wpływa również na rozwój demograficzny regionu. Wzrost liczby mieszkańców powraca do normalnych poziomów po okresie rekordowym. Inwestycje planowane przez gminę są w tej chwili dostosowywane do nowej sytuacji.
– Należy pamiętać, iż inwestycja w fabrykę przyniosła nie tylko koszty, ale i znaczne wpływy podatkowe. Szacuje się, iż państwo szwedzkie mogło zyskać około 10 miliardów koron. Dla naszej gminy to 800 milionów koron – poinformowała Kristina Sundin Jonsson, dyrektor gminy Skellefteå.
Wskazała też, iż mieszkańcy związani z projektem rzadko korzystali z usług publicznych, co oznacza, iż wkład netto dla budżetu był znaczący.
Największe bankructwo w nowoczesnej historii Szwecji
Od września zeszłego roku, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o problemach, aktywowano gminną organizację kryzysową. Do dziś działania pomocowe objęły blisko 4000 osób, a także lokalne firmy, które ucierpiały w wyniku upadłości, uznawanej za największą w nowoczesnej historii Szwecji.
– To kolejna bardzo smutna wiadomość. Jeszcze więcej mieszkańców czeka teraz niepewna przyszłość. Jednocześnie mam nadzieję, iż syndyk znajdzie nowego właściciela. Fabryka ma wszelkie przesłanki, by odnieść sukces – zaznaczyła Kristina Sundin Jonsson.
Poszukiwania inwestora trwają
Władze lokalne współpracują z syndykiem i stroną unijną, aby znaleźć nowego właściciela zakładu. Jak podkreślają – czas ucieka, ale wciąż są szanse na uratowanie zakładu.
– Rozumiem, iż wielu mieszkańców czuje dziś smutek, ale musimy dostrzegać też to, co już osiągnęliśmy. Rozwój Skellefteå będzie kontynuowany – zapewniła Sundin Jonsson.
Zobacz również:- Koniec Northvolt. Gigant bateryjny bankrutuje przez długi i chińską konkurencję
- Northvolt sprzedaje fabrykę w Gdańsku! Co dalej z produkcją baterii w Polsce?
- Northvolt zbudował fabrykę w Gdańsku. Ruszyła produkcja magazynów energii!
Źródło: Skellefteå Municipality comments on today’s announcement from Northvolt’s bankruptcy administrator