Najdłuższy most Podkarpacia i trzeci w Polsce coraz bliżej ukończenia

7 godzin temu
Zdjęcie: Stalowa Wola z nowym mostem. Budowa na półmetku | foto PZDW


Most budzi imponujące zainteresowanie – zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i zastosowane nowoczesne technologie. Z długością 1760 metrów stanie się najdłuższą przeprawą w województwie i jedną z trzech najdłuższych w Polsce. Wartość całej inwestycji realizowanej przez firmę STRABAG sięga niemal 400 milionów złotych, z czego 300 milionów pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

To jednak nie tylko liczby robią wrażenie. Konstrukcja mostu powstaje w innowacyjnej technologii extradosed, która stanowi połączenie mostu belkowego sprężonego z konstrukcją wantową. Dodatkowym wyróżnikiem projektu jest wykorzystanie ruchomego szalunku MSS, który – dzięki hydraulicznym siłownikom – „kroczy” nad rzeką, betonując kolejne segmenty pomostu.

https://korso.pl/wiadomosci/urzad-rekrutuje-na-kierownicze-stanowisko-sprawdz-czy-spelniasz-warunki/mc8cEHUxeE6FPhzo0p9k

Wizyta podzielona była na dwie części. Podczas pierwszej Bartłomiej Bratek Kierownik Działu BIM w STRABAG zaprezentował krok po kroku działanie systemu BIM (Building Information Modeling), które wykorzystywane jest w procesie budowy mostu nie tylko przez Wykonawcę, ale również Inżyniera Kontraktu. Podstawę BIM stanowi model, w którego poszczególnych częściach zakodowane są informacje szczegółowe dotyczące m.in. geometrii 2D/3D, danych wielobranżowych, obliczeń inżynierskich czy wizualizacji. Oprogramowanie służy do śledzenia postępów robót, aktualizacji harmonogramów, raportowania stanu zaawansowania inwestycji i koordynacji realizacji.

Druga część wizyty poświęcona była bezpośredniemu oglądowi placu budowy. Delegacja oceniła stan zaawansowania prac, który w tej chwili szacuje się na 55 procent. Dzięki pracy rusztowania MSS, które konsekwentnie przesuwa się nad nurtem Sanu, połączenie obu brzegów rzeki jest coraz bliższe realizacji.

Zakończenie całej inwestycji – obejmującej również niemal 5-kilometrowy odcinek nowej drogi wojewódzkiej – planowane jest na koniec 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału