Nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej: dodatkowe pieniądze na sytuację kryzysową po powodzi.

4 dni temu
Zdjęcie: nadzwyczajna sesja rady miejskiej


Na działania związane z sytuacją hydrologiczną Wrocław wydał do tej pory około 5 mln zł. A to jeszcze nie koniec kosztów, które miasto będzie musiało ponieść po przejściu przez nie wody. Na wniosek prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka radni na zwołanej sesji nadzwyczajnej przegłosowali dwie uchwały.

W poniedziałek (23 września) na wniosek Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka zwołana została nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej Wrocławia, na której prezydent podsumował dotychczasowe działania służb i jednostek miejskich oraz podziękował mieszkańcom miasta.

Rola mieszkańców jest nie do przecenienia. Cieszy ich ogromna odpowiedzialność – mówił prezydent.

Radni obradowali nad dwoma uchwałami. Pierwsza z nich dotyczyła przesunięcia środków rezerwy na zarządzanie kryzysowe, druga – pomocy finansowej dla gmin w Kotlinie Kłodzkiej: Kłodzko, Stronie Śląskie i Lądek-Zdrój.

Do tej pory na wszystkie działania – wedle wstępnych tylko szacunków, wydaliśmy już około 5 mln zł. Wśród tych środków znajdują się m.in. koszty zakupu materiałów potrzebnych do zabezpieczenia miasta, jak piasek i worki – których około 2 milionów znalazło się w mieście, koszt transportów materiałów do i wewnątrz miasta, przygotowanie dróg, transportu nadzwyczajnego osób, w tym gotowości do ewakuacji i wiele więcej – mówił na sesji prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Podsumowywał dotychczasowe działania wrocławskich jednostek oraz służb miejskich. Tłumaczył, iż realne koszty będą rosnąć.

Uprzątanie miasta, konieczne analizy stanów dróg i budynków, osuszanie obiektów, do których podeszła woda oraz wiele innych – wyjaśniał, dodając, iż pełne sprawozdanie zostanie przedstawione Radzie Miejskiej w miarę kończenia prac.

W budżecie rezerwa na zarządzanie kryzysowe składa się z dwóch części: bieżącej (to wydatki związane z bieżącym utrzymaniem miasta; na początku roku było w niej 5 mln zł) oraz majątkowej (na inwestycje i zakupy inwestycyjne; na początku roku wynosiła 15,9 mln zł).

Przedstawiony przez prezydenta Wrocławia projekt uchwały zakładał przesunięcie na bieżące wydatki 10 mln zł. Komisje: statutowa oraz budżetu i finansów, a także wszystkie kluby zaopiniowały ten projekt pozytywnie.

Na sesji obecnych było 34 radnych. Jednogłośnie zagłosowali za przesunięciem środków.

Zgodnie z uchwałą pieniądze zostaną przekazane do:

  • Ekosystemu – 5 mln zł,
  • Zarządu Zieleni Miejskiej – 400 tys. zł,
  • Młodzieżowego Centrum Sportu – 35 tys. zł,
  • na rezerwę dla Centrum Zarządzania Kryzysowego – 4,565 mln zł.

To nie są środki, które na pewno zostaną wydane. Będziemy uruchamiać te środki, gdy będą potrzebne – tłumaczył na sesji Skarbnik Miasta Marcin Urban.

Prezydent Wrocławia zaproponował także, by wspomóc gminy z południa Dolnego Śląska. Radni również jednogłośnie przegłosowali uchwałę dotyczącą pomocy dla gmin Kotliny Kłodzkiej. Łączna kwota pomocy dla Kłodzka, Stronia Śląskiego i Lądka-Zdroju wyniesie 1,5 mln zł – po 500 tys. zł dla każdej z gmin. Źródłem finansowania tej pomocy ma być darowizna przekazana przez Mennicę Polską (w wysokości 500 tys. zł) oraz oszczędności pozyskane na wydatkach związanych z obsługą długu.

Radni podczas sesji podziękowali za zaangażowanie i ciężką pracę wrocławianom, Prezydentowi, służbom miejskim, służbom mundurowym i ochotnikom z całej Polski oraz wszystkim tym, którzy ratowali przed powodzią Wrocław.

Foto: mat. prasowe UMW

Idź do oryginalnego materiału