Na wyzwania rynku pracy odpowiedzią mogą być pracownie AI i STEM

1 tydzień temu

Do końca roku szkolnego 2025/2026 aż 16 tys. laboratoriów sztucznej inteligencji (AI) i pracowni STEM (nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka) trafi do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Projekt realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji jest częścią cyfrowej transformacji edukacji, finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności oraz budżetu państwa.

Celem inwestycji jest rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, a także lepsze przygotowanie młodzieży do wyzwań rynku pracy i wyrównanie dystansu wobec państw Unii Europejskiej – pisze Aleksandra Wejt-Knyżewska z Tygodnika Gospodarczego PIE.

Cyfrowa edukacja w Polsce – wyniki PISA i wyzwania

Z badań PISA 2022 wynika, iż 59 proc. uczniów w Polsce uczyło się w szkołach bez problemów z dostępem do zasobów cyfrowych. Jednocześnie aż 52 proc. uczniów korzystało z przestarzałego sprzętu, co pokazuje duże zróżnicowanie w wyposażeniu placówek.

Zasoby ICT były najczęściej wykorzystywane na lekcjach informatyki, znacznie rzadziej na matematyce i w naukach przyrodniczych. W porównaniu z innymi krajami uczestniczącymi w badaniu, polscy uczniowie rzadziej korzystali z narzędzi cyfrowych w nauce tych przedmiotów.

Choć większość uczniów oceniła szkolne zasoby ICT i kompetencje nauczycieli pozytywnie, wyniki były niższe niż w innych państwach OECD. Najsłabiej oceniono atrakcyjność nauki z wykorzystaniem technologii cyfrowych – różnica wobec średniej UE wyniosła choćby 20 punktów procentowych.

Kompetencje cyfrowe Polaków poniżej średniej UE

Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej w ramach Unijnej Dekady Cyfrowej 2030, odsetek osób o niskich wynikach w zakresie czytania, pisania, matematyki, nauk przyrodniczych i umiejętności cyfrowych powinien spaść poniżej 15 proc.

W Polsce wyzwania pozostają poważne. W 2023 roku co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe posiadało jedynie 44 proc. osób w wieku 16–74 lata, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej wyniosła 56 proc.

Polska przewyższa średnią unijną jedynie w zakresie umiejętności informacyjnych i pracy z danymi (82,1 proc. wobec 81,7 proc. w UE). Natomiast w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego wynik jest zdecydowanie niższy – 54 proc. wobec 70 proc. w UE.

AI i STEM – inwestycja w przyszłą konkurencyjność gospodarki

Eksperci podkreślają, iż polskie szkoły pilnie potrzebują nowoczesnej infrastruktury edukacyjnej. Laboratoria AI i pracownie STEM pozwolą młodym ludziom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, współpracy i elastycznego uczenia się – kompetencje najważniejsze w świecie nowych technologii i sztucznej inteligencji.

Inwestycja nie tylko wspiera wyrównywanie szans edukacyjnych i zmniejszanie dystansu wobec państw UE, ale także stanowi krok w kierunku zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki w przyszłości.

Źródło i cala informacja: Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego

To też może Cię zainteresować:

ZEA wprowadzają sztuczną inteligencję do szkół – choćby dla czterolatków

Idź do oryginalnego materiału