MODEC otrzymuje Aprobatę ABS dla pływającej jednostki magazynowania i zatłaczania CO₂ (FSIU)

enerad.pl 3 dni temu

Nowa koncepcja magazynowania i zatłaczania CO₂ na morzu

Firma MODEC, japoński lider w zakresie pływających systemów produkcji i magazynowania, otrzymała Approval-in-Principle (AiP) od amerykańskiego towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping (ABS) dla projektu Floating Storage and Injection Unit (FSIU) dedykowanego ciekłemu dwutlenkowi węgla (LCO₂). Jednostka ma umożliwiać odbiór, tymczasowe magazynowanie oraz zatłaczanie CO₂ do podmorskich złóż, eliminując potrzebę budowy lądowych terminali i rurociągów do miejsc sekwestracji.

Techniczne aspekty innowacyjnego rozwiązania

FSIU została zaprojektowana do odbioru LCO₂ w warunkach niskiego ciśnienia, magazynowania oraz zatłaczania go pod wysokim ciśnieniem do podmorskich zbiorników. Maksymalna wydajność zatłaczania to 10 milionów ton CO₂ rocznie, a minimalna pojemność zbiorników wynosi 100 000 mł. Jednostka umożliwia elastyczny załadunek – zarówno w tandemie (do 90 000 mł), jak i równoczesny załadunek burta w burtę (do 50 000 mł).

Konstrukcja kadłuba powstała we współpracy z Mitsubishi Shipbuilding Co. Ltd., a system cumowania bazuje na technologii SOFEC External Turret, co pozwala na bezpieczne operacje w warunkach zmiennych kierunków wiatru i prądów, typowych dla Azji Południowo-Wschodniej. FSIU wyposażono także w generatory diesla zintegrowane z systemem wychwytu CO₂, ograniczając emisje operacyjne.

Współpraca i znaczenie dla globalnej dekarbonizacji

Koncepcja FSIU powstała przy współpracy z Mitsui OSK Lines Ltd. (MOL), wykorzystując ich doświadczenie w transporcie LCO₂ oraz sprawdzonych rozwiązaniach logistycznych. MODEC podkreśla, iż rozwiązanie to stanowi istotny krok w kierunku rozwoju alternatywnych technologii energetycznych i wspiera globalną transformację w stronę niskoemisyjnych źródeł energii.

Chociaż FSIU to nowa koncepcja, każdy z jej elementów nie jest dla MODEC czymś nowym. Mamy doświadczenie w zatłaczaniu CO₂ oraz podwójnym systemie wyładunku ropy. Wszystkie systemy pomocnicze są podobne do tych stosowanych na FPSO. Współpracowaliśmy z MOL w zakresie interfejsów z przewoźnikami LCO₂. Dzięki temu planujemy osiągnąć koszt $5/tCO₂ lub mniej, co nie wydaje się trudnym celem.

Arata Kamishohara, VP Business and Project Development w MODEC

Wychwytywanie dwutlenku węgla rozwija się dynamicznie, a Międzynarodowa Agencja Energetyczna prognozuje globalną wydajność na poziomie 435 milionów ton rocznie do 2030 r. Pływające jednostki magazynowania i zatłaczania, takie jak innowacyjny projekt MODEC, będą najważniejsze dla bezpiecznej i efektywnej sekwestracji wychwyconego CO₂. To krok naprzód w budowie globalnego łańcucha wartości dla CO₂ i ABS z dumą wspiera ten rozwój.

Miguel Hernandez, Senior Vice President, Global Offshore, ABS

Droga do komercjalizacji i przyszłość rozwiązań FSIU

MODEC traktuje uzyskaną aprobatę jako potwierdzenie skuteczności pływających rozwiązań dla energetyki alternatywnej. Firma zamierza dalej rozwijać projekt, by sprostać wyzwaniom komercjalizacji oraz przyczynić się do redukcji emisji na skalę globalną. Jednostka FSIU ma być dostępna dla szerokiego grona klientów i różnych lokalizacji offshore.

Zaangażowanie MODEC w rozwój technologii sekwestracji CO₂ wpisuje się w strategię firmy na lata 2024-2026, której celem jest wsparcie klientów w realizacji celów dekarbonizacyjnych, dostosowanie do nowych regulacji środowiskowych oraz budowa pozycji lidera innowacji w sektorze energetycznym.

Źródło: MODEC

Idź do oryginalnego materiału