Miliony na fotowoltaikę dla mieszkańców powiatu. Kto dostanie pieniądze?

2 tygodni temu

Większość gmin z naszego powiatu dostało dofinansowanie na fotowoltaikę, pompy ciepła i magazyny energii. W praktyce skorzystają na tym mieszkańcy, którzy zdeklarowali przystąpienie do projektu.

W ramach funduszu na rzecz sprawiedliwej transformacji gminy z naszego powiatu przystąpiły do programu parasolowego. To forma wsparcia z funduszy unijnych, która cały ciężar organizacyjny, a także odpowiedzialność za prawidłową realizację a następnie monitoring, nakłada na poszczególne gminy zaangażowane w jego realizację. To samorząd jest wnioskodawcą, natomiast mieszkańcy są ostatecznymi beneficjentami projektu.

W poszczególnych gminach zorganizowano spotkania z mieszkańcami zainteresowanymi zakupem i montażem w swoich nieruchomościach fotowoltaiki, pomp ciepła czy magazynu energii. – Ostateczni beneficjenci podejmują decyzję, czy chcą skorzystać ze wsparcia tylko jednej instalacji np. pompy ciepła, czy z dwóch lub trzech ww. łącznie. Uczestnictwo w projekcie wiąże się dla mieszkańców z koniecznością poniesienia kosztów audytu energetycznego budynku mieszkalnego. Wydatki nie podlegają zwrotowi i stanowią ryzyko własne mieszkańców – czytamy na stronie sprawiedliwej transformacji.

Po rozeznaniu zainteresowania programem wśród mieszkańców gminy złożyły wnioski o dofinansowanie. W minionym tygodniu ogłoszono listę projektów, które uzyskały dofinansowanie. Słupcy przyznano 15 mln zł dofinansowania (wartość całego projektu opiewa na 21,4 mln zł).

– Na potrzeby mieszkańców naszego miasta, którzy zadeklarowali udział w „Programie Parasolowym”, zakupionych i zamontowanych zostanie: 188 kompletów mikroinstalacji fotowoltaicznych, 94 powietrzne pompy ciepła, 36 gruntowych pomp ciepła oraz 168 magazynów na energię elektryczną. Mieszkańcy Słupcy złożyli 201 wniosków. Każdy z wnioskodawców uzyska dofinansowanie na poziomie 70% wszystkich kosztów swojej inwestycji – informuje burmistrz Jacek Szczap.

Gmina Słupca dostała 10,6 mln zł, Zagórów – 19,6 mln zł, wspólny wniosek złożony przez gminy Lądek, Ostrowite i Strzałkowo – 16 mln zł. Gmina Powidz ubiegała się o 2 mln zł dofinansowania, ale ich wniosek został oceniony negatywnie.

Każda gmina w swoim budżecie zabezpieczyła odpowiednią kwotę na pokrycie wkładu własnego do realizacji projektu. W praktyce pieniądze te wyłożą sami mieszkańcy, a nie gmina.

Zgodnie z założeniami naboru, to gmina odpowiada za nadzór nad realizacją projektu, rozliczenie finansowe z wykonawcą, ale również pozostaje formalnym właścicielem instalacji przez tzw. okres trwałości (czyli 5 lat od finansowego zakończenia inwestycji). W 5-letnim okresie trwałości mieszkańcy użytkują instalacje, których właścicielem jest gmina. Po tym czasie własność przejdzie na beneficjentów ostatecznych.

Idź do oryginalnego materiału