Mieszkańcy domagają się przywrócenia płatności gotówkowych w Urzędzie Miasta Tychy. Petycja w tej sprawie, trafiła do radnych. Zablokowanie możliwości płatności w magistracie gotówką to, według autorów petycji, nie tylko naruszenie przepisów prawa, ale także duża uciążliwość dla seniorów, którzy nie mają kont w bankach. W petycji podniesiono argument o utrudnianiu codziennego życia i wykluczeniu określonej grupy społecznej.
Przypomnijmy, Urząd Miasta Tychy od 2 stycznia przestał przyjmować płatności gotówkowe. Około 30 proc. transakcji w magistracie miało właśnie charakter gotówkowy. Jak tłumaczył skarbnik, obrót gotówką jest zbyt kosztowny dla magistratu.
„Nie odbieramy mieszkańcom tej możliwości płacenia w gotówce. Będą mogli to zrobić bez żadnych dodatkowych opłat, bez żadnych dodatkowych prowizji. Poza budynkiem po prostu Urzędu Miasta Tychy. Te transakcje w kasach urzędowych z roku na rok ulegają zmniejszeniu” – tłumaczył skarbnik Sławomir Mrugała. Z tym iż płacenie w placówce PKO, z którą współpracuje miasto, to faktyczne utrudnienie, bo trzeba iść do innego budynku, stanąć w kolejce itd.
W sieci część mieszkańców krytykowała rozwiązanie wprowadzone przez Miasto Tychy. Teraz do radnych wystąpiono z petycją w tej sprawie.
„Wprowadzona zmiana w zakresie metod płatności stawia w niekorzystnej sytuacji przede wszystkim osoby starsze, które często nie posiadają kont bankowych, nie potrafią posługiwać się kartami płatniczymi lub nie mają zaufania do prywatnych instytucji finansowych (prywatnych banków). Przy czym nie dotyczy to tylko osób starszych, wybór formy płatności jest przecież prawem każdego, a obowiązującym środkiem płatniczym w Polsce jest „polski złoty”. Płatności gotówkowe są również rozwiązaniem dla mieszkańców (np. z niepełnosprawnościami, chorych unieruchomionych w domu), którzy w kwestii załatwienia spraw w urzędzie muszą polegać na innych osobach. Ponadto utrudnieniem jest również obecna destabilizacja działalności Poczty Polskiej, niewątpliwie do tej pory instytucji zaufania publicznego. Planowane redukcje zatrudnienia w placówkach pocztowych mogą przyczynić się do wydłużenia czasu oczekiwania w kolejkach, co dodatkowo komplikuje realizację płatności w sposób dogodny dla wielu mieszkańców” – czytamy w petycji.
Powołano się też na ustawę o „usługach płatniczych”, która mówi, iż nie można w Polsce odmówić przyjęcia płatności gotówką.