Reklama przeciwna nielegalnej imigracji emitowana przez rząd USA w meksykańskiej telewizji spotkała się z ostrą reakcją administracji Meksyku. Reklamę tę rozpoczął kilka dni temu Departament Bezpieczeństwa Krajowego Stanów Zjednoczonych.
Reklama zawiera 30-sekundowe klipy, w których sekretarz Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego, Kristin Noem, ostrzega migrantów przed nielegalnym wjazdem do USA. W jednym z nich Noem mówi: „Przekażę światu wiadomość od prezydenta Trumpa: jeżeli rozważasz nielegalny wjazd do USA, choćby o tym nie myśl”.
Reklama z Noem była emitowana w Meksyku przez telewizję i internet. Przekaz reklamy został zinterpretowany jako dyskryminacyjny. Prezydent Meksyku, Claudia Sheinbaum, skrytykowała emisję reklamy. Sheinbaum planuje złożyć wniosek do Kongresu o przywrócenie artykułu zniesionego w 2014 r., który zabraniał zakupu treści reklamowych dla celów propagandowych przez podmioty zagraniczne. Sheinbaum powiedział: „Ta reklama ma bardzo dyskryminującą treść”.
Reklamę wyemitowano podczas meczów piłkarskiej Ligi MX. Sheinbaum poinformowała, iż Krajowa Komisja ds. Zapobiegania i Eliminowania Dyskryminacji otrzymała wiele skarg od widzów telewizji.