– Zmierzamy do zeroemisyjnego transportu w Lublinie. Już dziś ponad 40 proc. naszej floty spełnia ten wymóg – powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk podczas wtorkowej konferencji prasowej. Jak podkreślił, nowe pojazdy wpłyną na większy komfort pasażerów i poprawę jakości powietrza w mieście.
Nowoczesne, komfortowe i dostępne
Nowoczesne, 18-metrowe autobusy dostarczy spółka Solaris Bus & Coach. Kontrakt obejmuje również dwie mobilne ładowarki.
Każdy z niskopodłogowych autobusów pomieści 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Pojazdy będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB, monitoring, automaty biletowe, system głosowej zapowiedzi przystanków oraz licznik pasażerów.
Na zakup floty MPK Lublin pozyskało 43 mln zł dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027.
Pierwsze autobusy już na początku 2026 roku
Jak poinformował Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach, firma ma 12 miesięcy na realizację kontraktu. – Pierwsze autobusy mogą trafić do Lublina już w pierwszym kwartale przyszłego roku – zapowiedział.
Prezydent Żuk przypomniał, iż w kwietniu MPK podpisało z firmą Artur Bus umowę na zakup 20 autobusów wodorowych o wartości blisko 64 mln zł. Inwestycję wspiera Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Z kolei prezes MPK Lublin Bogdan Kołciuk poinformował, iż spółka właśnie ogłosiła przetarg na kolejnych dziewięć autobusów hybrydowych. – W trakcie postępowania jest również przetarg na 20 trolejbusów, który rozstrzygniemy w ciągu 1–2 miesięcy – dodał.
Nowe hybrydy zastąpią 12-metrowe Solarisy i Jelcze M121I4 z lat 2007–2008. Będą to pierwsze autobusy hybrydowe w taborze MPK, który w tej chwili liczy około 250 autobusów i 100 trolejbusów.
