Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” coraz bliżej!

11 godzin temu

Szybsze podróże po Polsce

Linia „Y” to priorytetowa inwestycja kolejowa, która umożliwi prędkość pociągów do 320 km/h. Dzięki temu czas przejazdu między Warszawą a Poznaniem skróci się do 1 godziny i 38 minut.

– Linia „Y” to będzie kolejowy kręgosłup Polski, który ułatwi podróżowanie, a dzięki podniesieniu maksymalnej prędkości najszybszych pociągów do 320 km/h przyciągnie jeszcze więcej podróżnych, stanowiąc alternatywę dla samochodu. Nowa infrastruktura kolejowa będzie służyć również mieszkańcom takich miejscowości jak Kalisz, Pleszew i Sieradz– mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Korzyści dla miast średniej wielkości

Nowa infrastruktura będzie służyć nie tylko dużym miastom. Dzięki specjalnym łącznicom skorzystają z niej także mieszkańcy Kalisza, Sieradza i Pleszewa.

– Kalisz zyska najbardziej. Liczba pasażerów wzrośnie z 1 800 do 7 800 dziennie, a czas przejazdu do Poznania skróci się do 35–50 minut – podkreśla Piotr Rachwalski z zarządu CPK.

Kiedy pojedziemy nową trasą?

Szczegółowy harmonogram dla linii KDP „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań

– 2024 r.– ruszyła budowa komory startowej Retkinia dla maszyny drążącej tunel (TBM) i ogłoszono przetarg na drążenie tunelu.
– Luty 2025 r. – trwa ocena pięciu złożonych ofert (wszystkie poniżej kosztorysu inwestorskiego).

Przewidywane terminy:
– 2025 r. – podpisanie umowy na drążenie tunelu,
– 2025/2026 r. – ogłoszenie przetargu na roboty budowalne na odc. Warszawa – Łódź,
– 2026 r. – rozpoczęcie prac na linii Warszawa – Łódź,
– 2027–2028 r. – rozpoczęcie prac na odcinkach Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań,
– 2032 r. oddanie do eksploatacji trasy Warszawa – CPK – Łódź (jednocześnie z uruchomieniem Lotniska CPK),
– do 2035 r. – sukcesywne uruchamianie odcinków: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań.

Budowa linii „Y” to część europejskiej sieci TEN-T. Projekt uzyskał już 162 mln zł dofinansowania z UE w ramach programu „Łącząc Europę”.

Idź do oryginalnego materiału