Czy Aleja Makariosa znowu stanie się arterią samochodową? Opozycja wobec decyzji rośnie.
Decyzja Rady Miejskiej Nikozji o otwarciu alei Makariosa dla wszystkich pojazdów wywołała falę krytyki – nie tylko ze strony ekspertów, ale i zwykłych mieszkańców. Głos zabrali już inżynierowie transportu, organizacje miejskie oraz Partia Zielonych, a w najbliższych dniach swój sprzeciw ma wyrazić również Stowarzyszenie Inżynierów Komunikacji.
Otwieranie głównych ulic bez analiz to błąd – ostrzegają specjaliści.
Zarówno Partia Zielonych, jak i Stowarzyszenie Inżynierów Komunikacji podkreślają, iż decyzja została podjęta bez żadnej naukowej analizy czy ekspertyzy. Według niektórych członków rady miejskiej choćby technokraci zatrudnieni przez urząd miasta byli przeciwni tej zmianie.
Korki, smog i chaos?
Eksperci ostrzegają, iż po otwarciu alei Makariosa wzrośnie ruch również na alei Spyrou Kyprianou oraz okolicznych ulicach. Największe problemy mają pojawić się na skrzyżowaniu tych dwóch arterii, gdzie konieczne będzie zmienienie długości świateł, co – według specjalistów – doprowadzi do długich kolejek.
Dodatkowo kierowcy jadący z południowej części Makariosa (od strony byłego hotelu Hilton) będą mieć trudności z wjazdem na aleję Digeni Akrita – ruch z północy skutecznie ich zablokuje. Już dziś wielu mieszkańców dzieli się swoimi obawami w mediach społecznościowych.
Ostre słowa Zielonych
W specjalnym oświadczeniu Partia Zielonych zwróciła się bezpośrednio do szefa policji Themistoklisa Arnaoutisa, apelując, by ten nie zatwierdzał decyzji rady miejskiej. Według Zielonych:
Decyzja o otwarciu Makariosa to krok wstecz. To cios w zdrowie publiczne, bezpieczeństwo drogowe i jakość życia. To ryzyko utraty choćby 25 milionów euro finansowania unijnego.
Zieloni wskazują, iż każda zmiana w obrębie projektu powinna być poprzedzona konsultacjami publicznymi oraz oceną raportów ETEK (Izby Inżynierów) i innych specjalistów. Wzywają również ministra transportu do interwencji.
Miasta muszą być przyjazne pieszym, dzieciom i osobom starszym – a nie ofiarami doraźnych interesów – podkreślono w komunikacie.
I zakończono dramatycznie:
Aleja Makariosa nie może umrzeć w spalinach. Zróbmy wszystko, by tętniła życiem.

FAQ
Dlaczego otwarcie alei Makariosa wywołuje kontrowersje?
Decyzję podjęto bez żadnych analiz ani konsultacji społecznych, co budzi sprzeciw specjalistów i mieszkańców.
Czy ruch samochodowy się zwiększy?
Tak – eksperci przewidują korki na całym obszarze śródmieścia Nikozji.
Czy grozi utrata unijnego dofinansowania?
Tak – zmiana może doprowadzić do zwrotu części środków, choćby do 30 milionów euro.