Ekspansja autobusów elektrycznych i wodorowych
Dominującą technologią pozostają autobusy bateryjne, które stanowiły 46% nowych pojazdów w 2024 roku. Co ciekawe, szybciej niż oczekiwano rośnie także udział autobusów wodorowych – stanowiły one 3% nowych rejestracji. Szybka transformacja sektora to efekt zarówno nowych regulacji unijnych, które stopniowo eliminują diesle, jak i lokalnych polityk, takich jak strefy zeroemisyjne i wymogi dla flot miejskich.
Co istotne, transformacja rynku autobusów miejskich przebiega szybciej, niż wymaga tego unijna Dyrektywa o Czystych Pojazdach oraz standardy emisji CO₂ dla ciężarówek i autobusów.
W 2024 roku niemal połowa autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna:

Liderzy i maruderzy transformacji
Największymi liderami transformacji są Holandia, Finlandia i Islandia, gdzie wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie były elektryczne. Wśród większych rynków (ponad 1000 nowych autobusów rocznie) wyróżnia się Hiszpania – 57% udziału autobusów zeroemisyjnych, wyprzedzając Wielką Brytanię (56%) i Włochy (44%). Francja i Niemcy pozostają nieco w tyle z udziałem na poziomie jednej trzeciej.
Na drugim biegunie znajdują się kraje, które wciąż pozostają daleko za europejską czołówką. Estonia, która w 2023 roku nie zarejestrowała ani jednego autobusu zeroemisyjnego, w 2024 roku dokonała skoku do 84% udziału pojazdów bateryjnych.
Zeroemisyjne autobusy miejskie, na czele Finlandia, Islandia (!!!) oraz Holandia:

Co dalej?
Mimo rosnącego udziału napędów bezemisyjnych, nie wszystkie technologie rozwijają się równie dynamicznie. Udział autobusów hybrydowych spadł do 16%, a gazowych utrzymał się na poziomie 14%.
Transformacja transportu publicznego może być także szansą dla europejskiego przemysłu. Nowe kryteria zamówień publicznych powinny wspierać autobusy elektryczne i wodorowe produkowane na Starym Kontynencie, zamiast pojazdów gazowych czy hybrydowych.
Prognozy wskazują, iż 2025 rok może być przełomowy – więcej niż połowa nowo rejestrowanych autobusów miejskich w UE ma być zeroemisyjna, co może przyspieszyć zmiany choćby w krajach dotychczas pozostających w tyle.
Udział poszczególnych typów napędów w nowo rejestrowanych autobusach miejskich w krajach UE w latach 2021-2024 przedstawia się następująco:

Polska znajduje się mniej więcej w połowie europejskiego zestawienia pod względem udziału autobusów zeroemisyjnych. W latach 2021-2024 autobusy bateryjne stanowiły 33% nowo rejestrowanych pojazdów, a wodorowe 3%. Dla porównania, udział autobusów hybrydowych wyniósł 10%, gazowych 15%, a diesli 39%. Wyniki te pokazują, iż Polska, choć nie jesteśmy w czołówce pod względem transformacji floty autobusowej, utrzymujemy tempo zbliżone do unijnej średniej.
Na podstawie: